Gebruiksvriendelijke Zoutmeter geeft inzicht

Zoutmeter.com is behalve populair ook een gebruiksvriendelijk tool om uit te vinden hoeveel zout je eigenlijk eet. Dat blijkt uit een evaluatie in opdracht van de Nierstichting. Bovendien blijkt dat gebruikers realistisch invullen welke zoute producten ze eten (en hoeveel). Dat maakt Zoutmeter.com een leuke én waardevolle test - voor thuis en in de zorgpraktijk.

Ga naar zoutmeter.com

Een jaar na lancering van Zoutmeter.com is de test bijna 350.000 keer ingevuld. Nierstichting liet een kwalitatief onderzoek uitvoeren onder 50 mensen die Zoutmeter.com invulden. Daarbij werd gemeten hoe die gebruikers de zoutmeter invulden, en hoe gebruiksvriendelijk, begrijpelijk en nauwkeurig zij Zoutmeter.com vonden. Daarnaast brachten professionele diëtisten in kaart wat de gebruikers regelmatig eten (een zogeheten voedingsanamnese, op basis van de Eetmeter), om op een betrouwbare andere manier te meten hoeveel zout de gebruiker dagelijks eet. Zo werd duidelijk of de gebruikers Zoutmeter.com realistisch hadden ingevuld, en daarmee of Zoutmeter.com dus een realistische uitslag geeft.

Hoge score

Zoutmeter.com scoorde zeer hoog op gebruiksvriendelijkheid en de visuele aspecten. De zoutmeter gaf bij deze groep gebruikers een gemiddelde zoutinname van 8,1 gram. De uitgebreide voedingsanamnese met de diëtist kwam uit op 8,8 gram. Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat Nederlanders gemiddeld 8,5 gram per dag aan zout binnenkrijgen. Dit wijst erop dat Zoutmeter.com een behoorlijk nauwkeurige schatting geeft. Verder onderzoek is wel nodig om Zoutmeter.com verder te valideren.

Nieuwe versie Zoutmeter.com

Uit de evaluatie rolden ook verbeterpunten. Gebruikers wezen er onder meer op dat beter gebruik van kleur en tekst het gebruik van Zoutmeter.com nog makkelijker zou maken. Een deel van de verbeterpunten hebben al geleid tot aanpassingen, en zitten in de huidige, nieuwe versie van Zoutmeter.com. Andere verbeteringen volgen later, zoals het opnemen van meer producten uit andere culturen.

Wie van zijn nieren houdt, eet minder zout!

Bijna iedereen (85%) in Nederland eet te veel zout. Gemiddeld een kilo per jaar te veel. Dat is de ongezouten waarheid. En slecht voor je nieren. Zoutmeter.com laat zien hoeveel zout jij eet. En hoe je dat mindert. Wie van zijn nieren houdt, eet minder zout!