Direct naar inhoud

Nieuwe keuzehulpen om een nierfunctievervangende behandeling te kiezen

Werken je nieren niet, dan ga je dood. Tenzij je een nierfunctievervangende behandeling, dialyse of niertransplantatie, ondergaat. Maar welke behandeling past bij jou? Buikdialyse, hemodialyse thuis, in het ziekenhuis of transplantatie? Ook afzien van een behandeling is een keuze, de zogenaamde conservatieve behandeling. Om de patiƫnt en de zorgverlener te ondersteunen bij deze moeilijke keuze zijn er nu twee keuzehulpen beschikbaar: de consultkaart en de Nierwijzer.

Consultkaart
Er zijn twee consultkaarten ontwikkeld. Een gaat over de verschillende mogelijkheden voor een nierfunctievervangende behandeling. De andere over de keuze tussen een nierfunctievervangende behandeling en conservatieve behandeling (consultkaart.nl). Deze consultkaarten zijn ontwikkeld in het verlengde van de richtlijn ‘Nierfunctievervangende behandeling, wel of niet’, een initiatief van de Nederlandse Internisten Vereniging (NIV) en de Nederlandse Federatie voor Nefrologie (NfN). In de consultkaarten staan beknopt de antwoorden op de belangrijkste vragen van nierpatiënten rond de behandelmogelijkheden. De arts bespreekt deze met de eigen patiënt. De patiënt heeft zo snel een overzicht van alle negen behandelmogelijkheden, inclusief de voor- en nadelen. De arts kan daarbij aangeven wanneer bepaalde opties medisch gezien niet mogelijk zijn. De consultkaarten zijn ontwikkeld in samenwerking met de Nierpatiënten Vereniging Nederland (NVN).

Nierwijzer
De Nierwijzer is een uniek, online instrument met videofragmenten van ruim veertig nierpatiënten (nierwijzer.nl). Zij vertellen over hun ervaringen met de verschillende behandelvormen, inclusief conservatieve behandeling. De Nierwijzer laat patiënten aan het woord over wat een specifieke behandelvorm in hun dagelijks leven betekent ten aanzien van 19 verschillende onderwerpen, zoals school/werk, energie, kinderen krijgen, eten en drinken. Het stimuleert om na te denken over hoe patiënten deze thema’s zelf willen organiseren in hun eigen leven. Gebruikers kunnen fragmenten opslaan en eigen opmerkingen noteren. De bedoeling is dat ze hun afwegingen in ieder geval met hun arts bespreken. De Nierwijzer is een initiatief van de NVN en kwam tot stand in samenwerking met de Vereniging Maatschappelijk Werk Nefrologie (VMWN), Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN) - Dialyse en Nefrologie, NfN/NIV, Nierstichting en Zilveren Kruis.