Proef de ongezouten waarheid. En: beweeg!

Donderdag 9 maart is het World Kidney Day. Dan is er wereldwijd meer aandacht voor het belang van gezonde nieren. Daarom maakt de Nierstichting het je komende week extra makkelijk om te minderen met zout. Want: wie van zijn nieren houdt, eet minder zout. En je kunt zelf nog meer doen om je nieren gezond te houden. #Fietsenvoorgezondenieren bijvoorbeeld.

Bijna iedereen in Nederland eet te veel zout. Gemiddeld een kilo per jaar te veel. Dat is de ongezouten waarheid. En slecht voor je nieren. Daarom voert de Nierstichting de campagne. Onder het motto ‘Proef de ongezouten waarheid’ nodigen we iedereen uit om minder zout te eten. En we maken het je makkelijk met ons zoutbewuste weekmenu. Ook organiseren we dit jaar op 7, 8 en 9 maart de restaurant driedaagse ‘Proef de ongezouten waarheid’. Bijna 20 toprestaurants in ’t Gooi en Amsterdam serveren dan een zoutbewust menu, om Nederland te laten proeven hoe smaakvol zoutbewust eten is.

Gezond leven: minder kans op nierschade

1,7 miljoen mensen in Nederland hebben chronische nierschade. De belangrijkste oorzaken van nierschade zijn hoge bloeddruk en diabetes. Beide aandoeningen zouden minder vaak voorkomen als iedereen gezonder zou leven. In Nederland eet bijna iedereen (85%) te veel zout. Dat verhoogt de bloeddruk en kan nierschade veroorzaken. Daarom is minder zout eten belangrijk.

Voldoende beweging helpt om op gezond gewicht te blijven. Een gezond gewicht vermindert de kans op hoge bloeddruk en diabetes. Daarom is ook voldoende bewegen heel belangrijk.

#FietsenVoorGezondeNieren

Om aandacht te vragen voor gezonde leefstijl, geven diverse wetenschappers, artsen en nierpatiënten graag samen het goede voorbeeld. Ze stappen op donderdag 9 maart op de fiets en rijden, vanuit Amsterdam, Leiden en Utrecht, naar het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. Om 16:00 is daar een feestelijk ontvangst en vindt er een informatiemarkt plaats. Verschillende universitaire centra vertellen daar over hun nieronderzoek. Bezoekers kunnen hun eigen kilometers wegtrappen op een fietssimulator, er is aandacht voor lekkere gezonde voeding en speciale aandacht voor kinderen met een nierziekte. Wielrenner Johnny Hoogerland komt meefietsen en gaat met de kinderen in gesprek.

Wil je de fietsers steunen of een hart onder de riem steken? Post dan een sportieve selfie met de hashtag #fietsenvoornieren. Meer info: niernieuws.nl/WKD2017/.

Landelijk evenement

De fietstocht en de informatiemarkt zijn een landelijk evenement. De Nierstichting is betrokken bij dit evenement, dat georganiseerd wordt door AMC, LUMC, Nederlandse Federatie voor Nefrologie, NierNieuws, Nierpatiënten Vereniging Nederland, Radboudumc, UMC Groningen, UMC Utrecht, Universiteit Utrecht en VUmc. De organisatie was mede mogelijk dankzij vrijwilligers en sponsors: 36Cycling, Albert Heijn Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat (Utrecht), Fast Catering, FoodforCare, Hoogland Medical, Mediq CombiCare, Nutricia, Schulp Vruchtensappen, Sportcentrum Olympos en Stichting Kindernierziekten.