Team Ode aan Bart

Op 16 april zou Bart de Graaff, de kleine grote oprichter van BNN, 50 jaar geworden zijn. Maar hij overleed op zijn 35e. Zijn zus en Nierstichting-ambassadeur, Mirjam de Graaff, heeft van dichtbij gezien hoe een nierziekte je leven kan verpesten. Daarom loopt zij zaterdag 22 april samen met haar moeder, vrienden en bekenden van Bart mee over de Rode Loper om een ode te brengen aan Bart. Bart staat symbool voor álle nierpatiënten. Zo vragen ze aandacht voor de impact van nierziekte op het leven van nierpatiënten én op dat van hun omgeving. En voor de ontwikkeling van de draagbare kunstnier.

Bart heeft gedialyseerd en twee niertransplantaties ondergaan. Mirjam heeft aan de lijve ondervonden hoe groot de teleurstelling is als een donornier wordt afgestoten. En weet wat het vooruitzicht op jarenlang te moeten dialyseren met je doet. En hoe ellendig het is als je van dialyse afhankelijk bent. De draagbare kunstnier lost nierziekte nog niet op, maar geeft nierpatiënten wel de vrijheid om hun behandeling aan te passen op hun leven, in plaats van hun leven op hun behandeling.

Positieve levensinstelling
Bart leefde optimistisch, zat nooit bij de pakken neer. Dat is wat hij Mirjam en haar familie mee gaf en zij ook aan iedereen willen doorgeven. Is er iets wat je wilt bereiken? Begin vandaag. Als het even niet lukt, accepteer dat - maar ga morgen verder. Dat is ontzettend moeilijk. Maar doelen stellen geeft je leven zin en zin in het leven. Ongeacht of je je doel bereikt. Zelf een pad in het leven kiezen en ambities nastreven is voor nierpatiënten niet vanzelfsprekend. Daar vraagt Mirjam aandacht voor, omdat zij alle nierpatiënten gunt om gewoon mens te zijn en vol in het leven te kunnen staan.