Prijs voor Albertien van Eerde tijdens congres ERA-EDTA

Klinisch geneticus Albertien van Eerde ontving zaterdag 3 juni de Stanley Shaldon Award voor jonge onderzoekers. De jury roemt Van Eerde om haar streven genetisch onderzoek vast deel uit te laten maken van de nefrologische praktijk. Dat maakt het mogelijk de zorg voor nierpatiƫnten verder te verbeteren.

Deze prijs wordt uitgereikt door de ERA-EDTA: de European Renal Association/European Dialysis and Transplant Association, en bestaat uit onder meer een bedrag van 10.000 euro.

Topniveau

De ERA-EDTA schrijft over Van Eerde dat zij in het UMC Utrecht "patiëntenzorg van topniveau combineert met translationeel nefro-genetisch onderzoek". Hiermee toont de jury haar waardering voor de wijze waarop Van Eerde research naar erfelijke nierziekten verbindt aan de zorg voor jonge en volwassen nierpatiënten. Albertien van Eerde is dan ook de drijvende kracht achter het 'Expertisecentrum voor erfelijke en aangeboren nier en urinewegaandoeningen', verbonden aan het UMC Utrecht. Dit expertisecentrum is dit jaar erkend door het Europese netwerk voor zeldzame nierziekten, ERKNet. Hierin komt de kennis en ervaring van 38 centra van kinder- en volwassenennefrologie uit 12 Europese lidstaten samen. Het delen van al die expertise maakt het mogelijk om de zorg te verbeteren voor meer dan 40.0000 patiënten met zeldzame nierziekten.

Outside the box

De prijsuitreiking vond plaats tijdens het 54e Europese congres van de ERA EDTA in Madrid. Daar gaf Van Eerde ook een voordracht met als titel 'Nefrologie outside the box: waarom u in de dagelijkse praktijk aan genetica moet denken'. Eerder ontving Van Eerder twee grote beurzen van de Nierstichting en een van het NutsOhra Fonds. Haar onderzoek is gericht op het verbeteren van de diagnostiek van nierziekten met een onbekende oorzaak door de toepassing van genetische testen.

De Nierstichting financierde onderstaande onderzoeksprojecten van Albertien van Eerde:

Dit nieuwsbericht is overgenomen van: Niernieuws.nl.