Direct naar inhoud

Uniek stripboek: Thomas en het nefrotisch syndroom

Er is een uniek informatief stripverhaal gepubliceerd: 'Thomas en het nefrotisch syndroom'. De 9-jarige Famke heeft nefrotisch syndroom en was de inspiratie voor dit stripboek.

Cover van 'Thomas en het nefrotisch syndroom'
Bestel 'Thomas en het nefrotisch syndroom' via NVN

‘Thomas en het nefrotisch syndroom’ is een stripverhaal voor kinderen met het nefrotisch syndroom. Aan de hand van het verhaal van Thomas, een jongen van 9, wordt uitgelegd wat het nefrotisch syndroom is, welke vormen er zijn en wat de behandeling inhoudt.

‘Dat is toch wel heel bijzonder’, glundert de 9-jarige Famke Coenen vol trots. En niet voor niets, want zij siert de cover met Thomas. ‘Het verhaal van Thomas lijkt veel op mijn verhaal.’ Famke zit zelf, net als Thomas, in groep 5 en heeft ook op 4-jarige leeftijd te horen gekregen dat haar nieren niet goed werken.

Het informatieve stripboek is te danken aan Jeugdslagwerkgroep & Slagwerkgroep EMM uit het Limburgse plaatsje Heijen. Famke is de dochter van slagwerker Mathijs Coenen, en was de inspiratie voor de inzamelingsactie. De slagwerkgroep organiseerde onder andere een benefietconcert waarvan de opbrengst ten goede kwam aan patiënten met het nefrotisch syndroom.

Annebel Bolck maakte de tekeningen en Floor Leemans verzorgde de opmaak van het stripboek. De uitgave kwam tot stand in samenwerking met de Nierstichting en de Nierpatiënten Vereniging Nederland (NVN).

Bekijk 'Thomas en het nefrotisch syndroom' (pdf) of bestel hem in de winkel van NVN.