Direct naar inhoud

Collectanten Nierstichting op pad met digitale collectebus

Na enkele jaren van testen met betrekking tot contactloos doneren komen de Nederlandse collecterende goede doelen gezamenlijk met een oplossing. Meer dan 21 goede doelen starten in 2017 met Collecte 2.0, waarbij de bus is voorzien van een geïntegreerde pinmogelijkheid.

De Nierstichting is één van de initiatiefnemers van dit innovatieve project. Tijdens de collecteweek (17 t/m 23 september) zullen de collectanten van de Nierstichting in 50 gemeentes met deze nieuwe bus gaan collecteren.  De Collectebus 2.0 (een wereldwijde primeur) kan naast contante donaties ook (contactloze) pindonaties accepteren. Doordat de bussen het hele jaar door gezamenlijk worden ingezet door 21 collectefondsen, kunnen de goede doelen optimaal gebruik maken van de voordelen van de nieuwe bus.

Elektronisch betalen steeds populairder
Het aantal contactloze transacties stijgt enorm. Er komen steeds meer locaties waar je contactloos kunt betalen. Op dit moment kiest 67% van de mensen voor contactloos betalen, als die mogelijkheid er is. In heel 2014 waren er nog maar 8,3 miljoen contactloze transacties, in 2016 waren dat er 630 miljoen. Ook het aantal pinbetalingen groeit: het afgelopen jaar vonden er in Nederland voor het eerst meer pinbetalingen dan contante betalingen plaats. Bij elkaar zijn dit meer dan 3 miljard pintransacties. De Collectebus 2.0 heeft daarom veel potentie.

Collectief innoveren
De pilot Collecte 2.0 is een initiatief van KWF en de Nierstichting en is opgezet in samenwerking met  Easycollect Services, Stichting Collecteplan en CCV. “Ik vind het mooi dat deze pilot zo breed gedragen wordt,” zegt Wouter Langeveld, secretaris van het bestuur van SCP en manager bij de Nierstichting. “Het feit dat we onze krachten bundelen om de collecte te vernieuwen, is volgens mij de kracht van de Collecte 2.0. Ik ben ervan overtuigd dat de toepassing van deze vernieuwende bus de collecte een mooie impuls zal geven”

Hoe het precies werkt zie in het animatiefilmpje.