Vriendenloterij vervult hartenwens nierpatiënt Lammert Homma

Een grote verrassing van de VriendenLoterij voor nierpatiënt Lammert Homma uit het Friese Sint Nicolaasga. Het VriendenFonds deed een bijdrage voor een volkomen hygiënische leefomgeving zodat Lammert goed voorbereid zijn transplantatietraject in kan gaan.

Lammert Homma werd in 2013 ernstig ziek. Zonder dat hij het had gemerkt, waren zijn nieren verschrompeld. Lammert belandt op de intensive care, waar hij 72 uur onafgebroken moet dialyseren. Zijn lichaam was zo vergiftigd, dat zijn hart het bijna begaf. Hij overleeft het, maar moet dagelijks thuis dialyseren en wacht nu al jaren op een donornier.

Bovenaan de wachtlijst
Beatrix van Hijum, Regiocoördinator bij de Nierstichting: “Gelukkig staat hij nu bovenaan de wachtlijst en verwacht hij binnenkort te worden getransplanteerd. Na het ontvangen van de donornier wordt Lammert zijn immuunsysteem volkomen platgelegd om afstoting zo goed mogelijk te voorkomen. Dit betekent onder meer dat zijn leefomgeving volkomen hygiënisch moet zijn. Hij is hiervoor een crowdfundingactie gestart. De Nierstichting mocht namens het VriendenFonds hem daar een bijdrage voor geven. Het is hem zo gegund.”

Grote verrassing
“Lammert Homma (41) is blij verrast: “Wat geweldig. Ik woon met mijn gezin in een door mijn ouders gebouwde woning van 40 jaar oud. Onze slaapkamer is nog steeds zoals deze destijds is opgeleverd. Vloerbedekking en behang van 40 jaar oud is niet hygiënisch als ik binnenkort een nieuwe nierdonor krijg. We hebben zelf niet de financiële middelen, dus we zijn hier ontzettend blij mee.”