3D-printen van nierbuisjes stap dichterbij

Bij patiƫnten met chronisch nierfalen neemt de hoeveelheid schadelijke afvalstoffen in het bloed toe. We noemen dit uremie. Hierdoor ontstaat een verhoogd risico op andere ziektes en zelfs overlijden. Een nieuwe subsidie van de Nierstichting maakt onderzoek mogelijk naar de ontwikkeling van 3D-geprinte nierbuisjes. Als het project succesvol is kunnen deze nierbuisjes de basis vormen voor implanteerbare nierfunctievervangende therapie op lange termijn.

Prof. dr. Roos Masereeuw (UMC Utrecht), dr. Jitske Jansen en dr. Tina Vermonden kunnen dankzij steun van onze donateurs een promovendus aanstellen die nierbuiscellen uit stamcellen gaat ontwikkelen. De nierbuiscellen worden vervolgens gemengd met biomaterialen die deze cellen ondersteunen in hun groei. De onderzoekers gaan vervolgens met een 3D-bioprinter aan de slag. Het mengsel van nierbuiscellen en biomaterialen wordt in de vorm van een nierbuisje geprint. Dicht naast het nierbuisje print hij ook een bloedvat, om het transportproces zoals dat in een menselijke nier plaatsvindt, zo goed mogelijk na te bootsen. Zowel het geprinte nierbuisje als het geprinte bloedvat worden in een zogeheten microvloeistofsysteem geplaatst. Door verbinding van de buisjes met slangetjes kan er doorstroming plaatsvinden.

Door dit onderzoek komen we meer te weten over het vermogen van de 3D-geprinte nierbuisjes om afvalstoffen uit te scheiden. Dat is van belang omdat de onderzoekers dan kunnen inschatten welke inspanningen zij in de toekomst moeten verrichten voordat zij de technieken daadwerkelijk kunnen inzetten bij de behandeling van patiënten met chronisch nierfalen. In de toekomst kunnen deze nierbuisjes de basis vormen voor implanteerbare nierfunctievervangende therapie.

Zie voor meer informatie het projectoverzicht >