Direct naar inhoud

Nominatie NENnovation Award voor Nierstichting

De Nierstichting is genomineerd voor de NENnovation Award 2017! Wij krijgen de nominatie voor de ontwikkeling van normen voor de draagbare kunstnier en voor ‘bloedlek-detectie’, waardoor in nieuwe dialysemachines de pomp automatisch stopt bij een lek. Op vrijdag 13 oktober wordt bekend of we de award gewonnen hebben.

Draagbare kunstnier
Voor de draagbare kunstnier moeten meerdere technologische doorbraken gerealiseerd worden. Echter, voordat een medisch apparaat op de markt gebracht mag worden, moet het aantoonbaar voldoen aan wereldwijd geldende normen op het gebied van veiligheid en functionaliteit. Maar échte technologische doorbraken staan per definitie nog niet beschreven in zulke normen. Dat geldt ook voor de technologie die gebruikt wordt in de draagbare kunstnier: de sorbenttechnologie. Deze technologie maakt het mogelijk dat de dialysevloeistof kan worden gerecycled en de kunstnier een stuk kleiner kan worden. In het kader van dit project schrijft de Nierstichting mee aan nieuwe normen voor dialyseapparatuur.

Bloedlekdetectie bij dialyse
Daarnaast heeft de Nierstichting bijgedragen aan een norm voor bloedlekdetectie aan de dialysemachine, die bij losraken van de retournaald (een van de twee naalden waarmee de patiënt dialyseert) meteen de bloedpomp stilzet, zodat de machine de patiënt niet leegpompt. Voordat deze norm verscheen, mocht zo’n extern alarm de bloedpomp niet stopzetten maar alleen proberen de gebruiker te alarmeren door geluid, een trilalarm of een lichtsignaal. Inmiddels zijn er nu ook daadwerkelijk dialysemachines met deze verbeterde veiligheidsfunctie!

Tom Oostrom (directeur Nierstichting): “Wij zijn erg blij en zeer vereerd dat de NEN ons project zo goed beoordeelt. De ontwikkeling van de draagbare kunstnier is geen kwestie van sleutelen tot het past in een kleine behuizing. Het gaat om zeer innovatieve technologische verbeteringen én om wetenschappelijke doorbraken. Normontwikkeling is een belangrijke en noodzakelijke stap om uiteindelijk toegelaten te kunnen worden tot de markt zodat patiënten ook echt profijt hebben van onze inspanningen.”

Over de NENnovation Award
De Nierstichting is een van de drie genomineerden voor de award, die dit jaar voor het eerst wordt uitgereikt. De winnaar wordt in aanloop naar World Standards Day op vrijdag 13 oktober in Den Haag bekendgemaakt. De NENnovation Award is een initiatief van NEN en wordt uitgereikt aan de organisatie met het beste innovatie- en normalisatieproject van 2017.