Nieuwe animatie over medicijngebruik voor nierpatiënten

De Nierstichting, Nierpatiënten Vereniging Nederland, het Catharina ziekenhuis Eindhoven en de KNMP presenteren een nieuwe animatie over medicijngebruik voor nierpatiënten. Deze animatie is speciaal ontwikkeld voor mensen met lagere gezondheidsvaardigheden. De ontwikkeling van deze animatie werd gefinancierd door ZonMw, de Nierstichting en de KNMP.

Mensen met nierfalen en dialyseren of een donornier hebben ontvangen, hebben vaak meerdere chronische aandoeningen. Zij gebruiken daarvoor vaak veel medicijnen. Maar: veel patiënten nemen hun medicatie niet (helemaal) zoals voorgeschreven. Daar zijn verschillende oorzaken voor. Bijvoorbeeld: sommige medicijnen moeten met veel water worden ingenomen, terwijl dialysepatiënten vaak zeer weinig mogen drinken. En de afweeronderdrukkende medicijnen die transplantatiepatiënten moeten gebruiken tegen afstoting van de donornier, kunnen veel bijwerkingen veroorzaken. Daarbij weet een groot deel van de patiënten niet waarom het belangrijk is om hun medicijnen op een bepaalde manier te gebruiken. Voor mensen met lagere gezondheidsvaardigheden is het extra ingewikkeld om de juiste medicijnen op de juiste wijze te gebruiken. De nieuwe animatie over medicijngebruik geeft de laaggeletterde nierpatiënt zelf meer regie en bevordert goed en veilig medicijngebruik.
De animatie is gebaseerd op de brochure 'Medicijnen voor nierpatiënten. Zo gebruikt u ze.' Deze brochure maakt duidelijk waarom het belangrijk is om medicijnen op de juiste wijze te gebruiken. En ondersteunt optimale respons op specifieke situaties, zoals bij diarree of het vergeten van een dosis. Ook bevat de brochure een medicijnlijst die de patiënt zelf in kan vullen. De brochure is te bestellen via de website van de Nierstichting: