Raymond Vanholder nieuwe voorzitter Internationale Wetenschappelijke Adviesraad

De Internationale Wetenschappelijke Adviesraad (ISAB) van de Nierstichting heeft een nieuwe voorzitter. Prof. Raymond Vanholder neemt het stokje over van prof. Jo Berden. Berden is voorzitter geweest tussen 2014 en 2018.

Berden heeft als eerste ISAB-voorzitter een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van het Consortia-Programma. Met dit programma wil de Nierstichting de vertaling van onderzoeksresultaten naar de praktijk voor de nierpatiënt vergroten en versnellen. Samenwerking tussen verschillende onderzoeksgroepen staat centraal, zodat meer slagkracht ontstaat. De ISAB adviseert de Nierstichting over de kwaliteit en relevantie van consortiumprojecten. Onder het voorzitterschap van Berden zijn diverse consortia gestart die tot een doorbraak in de zorg kunnen leiden.

De nieuwe voorzitter Vanholder is een toponderzoeker en nefroloog uit het Universitair Ziekenhuis in  Gent (België). Arjen Rienks (Programmamanager Onderzoek bij de Nierstichting): “Door zijn veelzijdige kennis van nierziekten, sterke contacten met internationale nieronderzoekers en bekendheid met het werk van de Nierstichting hebben wij alle vertrouwen in zijn voorzitterschap. Wij wensen Raymond Vanholder veel succes en verheugen ons op een prettige samenwerking.”

Prof. Vanholder: "Steunend op de solide basis die is opgebouwd door mijn voorganger, wil ik dit belangrijke onderzoeksprogramma, graag verder helpen ondersteunen en uitbouwen. Met niet enkel aandacht voor de wetenschap, maar ook voor het belang en de levenskwaliteit van de patiënten."

Vlnr. Prof. Raymond Vanholder, Arjen Rienks, Tom Oostrom, Eveline Martens en prof. Jo Berden