Inschrijving Battle of the Universities open

Afgelopen week is de inschrijving voor de Willem Kolff Battle of the Universities geopend. Teams kunnen zich inschrijven tot en met 31 mei. De finale vindt plaats op 12 oktober.

De Battle is een initiatief van de Willem Kolff stichting en de Nierstichting, waarin teams van jonge onderzoekers worden uitgedaagd een originele oplossing te verzinnen voor een reëel probleem. Welk probleem dit jaar het doelwit is, is nog niet bekend gemaakt. Het zal gaan om een technologische oplossing om nierfunctievervangende behandeling goedkoper, beter beschikbaar, toegankelijker en duurzamer te maken.

De wedstrijd staat open voor jonge onderzoekers: één team van vijf mensen per universiteit. De opzet is anders dan de edities van 2011 en 2014. Dit jaar krijgen de deelnemende teams op 1 juni te horen wat de casus is, waarna ze tot 10 oktober de tijd hebben om een oplossing uit te werken. Op 11 oktober presenteren zij hun oplossing tijdens een besloten evenement, waar een jury bepaalt welke teams er door gaan naar de finale.

De finale is op 12 oktober, tijdens de Wetenschapsdag 2018. Het publiek van deze dag bepaalt de winnaar. Dit team gaat met de Van Noordwijk Award naar huis. Het Dr. E. E. Twiss Research Fund stelt 7.500 euro beschikbaar om het winnende concept verder uit te werken.

Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met de Willem Kolff stichting, ook als zij nog geen compleet team bij elkaar hebben. Bekijk de flyer voor meer informatie.