‘Ook kinderen eten met plezier!’

’Als je kind een nierziekte heeft en een streng dieet moet volgen, kun je als ouder voor een flinke uitdaging staan’, vertelt Sylvia Overmeer, diëtist bij Dianet. ’Want hoe voorkom je strijd rondom eten met je kind? Hoe ga je om met traktaties, overblijven op school en met eten en drinken bij vriendjes? Hoe past het dieet binnen de rest van het gezin?’ Voor kinderen met een nierziekte en hun ouders is er nog weinig voorlichtingsmateriaal over voeding. Dus wil Sylvia Overmeer een kinderversie van een bestaand kookboek voor hen ontwikkelen.

In het najaar van 2019 deed de Nierstichting, in nauwe samenwerking met de NVN, een oproep aan het werkveld om innovatieve ideeën in te dienen voor verbetering van de zorg voor nierpatiënten in aansluiting op hun behoefte. Diëtist Sylvia Overmeer zette haar idee op papier en diende een project in om voorlichtingsmateriaal te ontwikkelen over eten voor kinderen met een nierziekte. Haar project behoort tot een van de 25 gehonoreerde projecten in het kader van de NierstichtingChallenge 2020.

Overmeer: 'Als diëtist op de kinderdialyse, maar ook als moeder van 2 jonge kinderen, weet ik hoe belangrijk het is als je kind goed eet. Een kind dat voedsel weigert doet een moederhart (en vaderhart) pijn en maakt onzeker.’
Helaas is moeilijk eten bij kinderen met een nierziekte eerder een regel dan een uitzondering. ‘Het aanleren van een gezond eetgedrag is bij jonge kinderen al een uitdaging op zich. De uitdaging wordt alleen maar groter door de strenge dieetbeperkingen. Het is dan erg belangrijk om het kind bij hun dieet te betrekken en om het leuk te maken voor het hele gezin.'

Kindvriendelijke recepten
Overmeer en haar collega's willen een kinderversie maken van het bestaande kookboek Eten met plezier. Sylvia Overmeer: ‘De meeste diëtisten binnen de nierzorg werken al met het boek Eten met plezier. Het kinderboek zal niet anders werken, maar wordt doorontwikkeld specifiek voor de jonge kinderen in de basisschoolleeftijd, vanaf nierfalen tot en met transplantatie, en hun gezin.’
‘Met het kookboek wil ik zowel kinderen als hun ouders op een leuke manier handvatten bieden bij het volgen van een dieet’, vervolgt Overmeer. ‘Naast aangepaste uitleg over het dieet, wil ik gezinsvriendelijke recepten terug laten komen in het kookboek. Maar ook is er aandacht voor het aanleren van gezond eetgedrag, het betrekken van de sociale omgeving en tips voor de ouders hoe zij met de dagelijkse problemen rondom het eten om kunnen gaan.’
Het idee is om het boek zowel digitaal als in druk aan te bieden.