Nederlandse chefs strelen de tong

Ben jij een fijnproever en liefhebber van pure smaken? Zet de Nierstichting Restaurant Driedaagse dan in je agenda en reserveer. Van 23 tot en met 29 maart serveert een groot aantal restaurants door heel Nederland een tasting-menu met aandacht voor verse ingrediënten, pure smaakmakers en minder zout. Met als doel: Nederland te laten proeven dat minder zout eten juist heel smaakvol is. Vandaag ook mooie aandacht in het AD.

Laat je verrassen door culinaire smaaksensaties en reserveer vandaag nog een tafel voor lunch of diner bij één van de deelnemende restaurants. Via restaurantdriedaagse.nl.

Nieuwe ambassadeur
Ruim 130  restaurants in  Nederland gaan voor pure smaken, minder zout en doen mee. Dit jaar heeft Tim Golsteijn van het Amsterdamse Bougainville zich aangesloten als vijfde ambassadeur van de Nierstichting Restaurant Driedaagse. Tim: “Mensen zijn zo gewend aan zout, ze proeven de pure smaken van producten bijna niet meer. En dat is jammer want juist die smaken maken een gerecht pas echt interessant. Ik wil mijn gasten inspireren om ook thuis met alternatieve smaakmakers minder zout gaan koken.” Ambassadeur-chefs Menno Post (Olivijn), Ferry van Houten (Het Bosch @ the Waterfront), Wilco Berends (De Nederlanden) en Marko Karelse (Villa la Ruche) zijn vanaf de start aan het smaakevenement verbonden.

Chefs van de toekomst
Nieuw dit jaar is de betrokkenheid van chefs in opleiding. Zo doet ook de opleiding Koning Willem I College mee. Door leerlingen kennis bij te brengen over minder zout en hen het zelf te laten ervaren, wordt het vanzelfsprekend andere smaakmakers te gebruiken.

Minder zout hard nodig
85% van de Nederlanders eet te veel zout. Het merendeel van dit zout, zit verwerkt in alledaagse producten zoals broodjes, kazen, vlees en vleeswaren, kant-en-klare soepen en vleesvervangers. Opgeteld over de dag krijgen mensen hierdoor te veel zout binnen. En beschadigen zo ongemerkt hun nieren. Ruim 1,7 miljoen Nederlanders hebben chronische nierschade.