Stanley Burleson

'Mijn vader overleed in de zomer van 2014 aan een nierziekte, na zeven jaar dialyseren. Hij was gebonden aan het ziekenhuis en kon niets anders plannen. Drie keer per week wachtte hij vier uur lang aan de dialyse tot zijn bloed was gezuiverd. Dat had een enorme impact op zijn leven.'

'Veel mensen hebben geen besef wat het betekent om nierpatiënt te zijn. Zonder dialyse was mijn vader direct gestorven, maar dialyse is een aanslag op je leven, letterlijk én figuurlijk. Dat gun ik niemand. Als ambassadeur zet ik mijn kwaliteiten graag in voor een beter leven voor nierpatiënten.'

Stanley werkte begin 2014 mee aan een Nierstichting-uitzending bij Tijd voor MAX en vertelde daarin openhartig over de nierziekte van zijn vader. Tijdens de Kidney Row op de Amstel, in augustus 2014, trad hij voor het eerst op als ambassadeur. De stem van Stanley is te horen in diverse commercials en filmpjes van de Nierstichting.

Prestaties

Musicalster en choreograaf Stanley Burleson is bekend uit musicals als Cats, Les Misérables, Evita en Sister Act. Stanley won de Gouden Notekraker voor Beste Mannelijke Hoofdrol (voor Elisabeth) en een John Kraaijkamp Musical Award voor Beste Choreografie (voor Ciske de Rat - de Musical). Stanley werd genomineerd voor Beste Choreografie (voor Joseph And The Amazing Technicolor Dreamcoat). In november 2014 startte Stanley met Musicals in Concert, waarin hij met collega-artiesten de meest geliefde songs uit het rijke musicalrepetoire ten gehore brengt.

Corona

In deze tijd kan een nierpatiënt nog meer dan anders niet het leven leiden dat hij/zij zou willen. De ‘normale’ beperkingen zijn nu nog groter geworden. De wereld is nog kleiner geworden. De hygiëne is nog belangrijker dan anders. De kwetsbaarheid nog groter. Daarbij zien we dat transplantaties worden uitgesteld en dat het taxivervoer naar het dialysecentrum soms niet vanzelfsprekend is.
Onze ambassadeur Stanley Burleson heeft daarom een lied opgenomen speciaal voor nierpatiënten en hun naasten: ‘Dicht bij elkaar’, op de muziek van Vincent (Starry, Starry Night) van Don McLean.