Tassenontwerper en nierpatiënt Omar Munie nieuwe ambassadeur Nierstichting

De Nierstichting presenteert haar nieuwe ambassadeur: tassenontwerper, levenskunstenaar en nierpatiënt Omar Munie. De bekende ontwerper onderging in december een niertransplantatie nadat hij in 2013 zeer ernstig ziek werd en zijn nieren het opgaven. Sindsdien zat hij 12 uur per week aan de dialyse in het ziekenhuis.

Twee jaar lang had hij slechts één droom: een gezonde nieuwe nier. Tot afgelopen december. Toen stond een kennis van Omar Munie een nier af. “Dankzij het fantastische geschenk van mijn nierdonor kan ik weer mijn eigen leven leiden. Dat gun ik andere nierpatiënten ook. Als Nierstichting ambassadeur kan ik hier een mooie bijdrage aan leveren.”

Donatie bij leven onbekend fenomeen
Zo’n 60.000 mensen in Nederland hebben ernstige nierschade. Bij 16.000 van hen werken de nieren zo slecht dat dialyse of transplantatie noodzakelijk is. Transplantatie met een nier van een levende donor - zoals gebeurde bij Omar Munie - is verreweg de beste behandeling voor een patiënt met ernstige nierproblemen. Een nier van een levende donor blijft immers gemiddeld langer werken dan een nier van een overleden donor. Steeds meer mensen staan tijdens hun leven een nier af. Dit is nog relatief onbekend.

200 doden per jaar vanwege lange wachtlijst
Het werk van de Nierstichting is hard nodig. Het leven van veel nierpatiënten staat in het teken van wachten. Tot het bloed gespoeld is, tot er een donornier is of… tot het te laat is. Dialyse redt levens, maar is zwaar. Jaarlijks overlijdt 1 op de 6 dialysepatiënten. Transplantatie is vaak de beste oplossing maar de gemiddelde wachttijd voor een donornier is bijna 4 jaar. “Hierdoor overlijden elk jaar dus ongeveer 200 mensen op de wachtlijst omdat een donornier te laat komt. De Nierstichting vindt dit onacceptabel en werkt aan het verkorten van de wachtlijst, onder andere door nierdonatie bij leven te stimuleren. Daar werk ik graag aan mee”, aldus Omar Munie.

Trots op nieuwe ambassadeur
Tom Oostrom, directeur Nierstichting: “Omar Munie kan uit eigen ervaring vertellen over de impact van zijn nierziekte en dialyse op zijn leven, en laten zien wat het betekent als je op tijd een donornier ontvangt. Wij voelen Omar’s overtuigingskracht en zijn vol vertrouwen dat we samen meer mensen kunnen bereiken en het werk van de Nierstichting verder kunnen brengen. Zodat nierpatiënten in leven blijven en ook écht kunnen blijven leven.” Omar Munie wil patiënten inspireren om positief te blijven denken. “Kijk naar wat wel kan, vind geluk in wat er is. Nierziekte is onderdeel van je leven, niet je hele leven. En ik wil iedereen vertellen dat ze veel kunnen betekenen voor nierpatiënten: bijvoorbeeld door de Nierstichting te steunen of door nierdonor te worden.”

Feestelijke lancering 12 februari
Op donderdag 12 februari vindt de feestelijke lancering plaats van Omar Munie, nieuwe ambassadeur van de Nierstichting. De lancering vindt plaats in de flagshipstore van Omar Munie op Noordeinde 43T te Den Haag van 18.00 tot 21.00 uur. Pers is hierbij van harte welkom.

Bekijk hier het verhaal van Omar Munie.

Over Omar Munie
Designer Omar Munie (1986) is een getalenteerde Nederlandse ontwerper. Nog op het MBO richtte hij zijn eigen bedrijf op: Omar Munie Clothing. Door zijn creativiteit en doorzettingsvermogen maakte Omar Munie snel naam in de Nederlandse modewereld. Munie ontwerpt tassen en accessoires, vaak met een uitbundige mix van leer en exotische, bloemige Franse stoffen. De kleurige ontwerpen zijn zeer exclusief: van elk exemplaar worden slechts 25 stuks gemaakt. De tassen van Omar Munie zijn te koop via zijn webshop en in zijn flagshipstore aan het Haagse Noordeinde. Onlangs is de ontwerper gestart met een nieuw project: The Dream Factory, een atelier waarin hij mensen die langdurig werkeloos zijn aan het werk helpt. www.omarmunie.com

Download persbericht