Collecteweek in teken van draagbare kunstnier

De draagbare kunstnier staat komende week centraal in de collecteweek van de Nierstichting. Op dit moment moeten zo’n 6.500 nierpatiënten dialyseren om in leven te blijven. Daarvoor moeten zij meestal meerdere keren per week enkele uren naar het ziekenhuis. Dat heeft grote impact op hun leven. De draagbare kunstnier moet daar verandering in brengen. In 2015 is een werkende laboratoriumversie gereed en eind 2017 wil de Nierstichting een testversie gereed hebben voor een kleine groep nierpatiënten.

Nierpatiënten die dialyseren zitten gemiddeld drie keer per week, vier uur lang vast aan een dialyseapparaat. In die tijd kunnen zij niet werken, niet naar school en niet afspreken met vrienden. Met de draagbare kunstnier kan een patiënt zelf kiezen waar en wanneer hij dialyseert en het geeft ook de mogelijkheid om vaker en langer te dialyseren. Het grote voordeel daarvan is dat zij ook minder last hebben van vermoeidheid.

Flexibeler leven
Natuurlijk worden nierpatiënten nadrukkelijk betrokken bij het hele ontwikkelproces. In een enquête geven zij aan hoe zij hun leven weer zouden oppakken als zij de beschikking hadden over de draagbare kunstnier. Veel patiënten zien met de draagbare kunstnier weer kansen om te gaan werken, om uit te gaan en deel te nemen aan het sociale leven, of gewoon weer op vakantie te gaan. Dingen die voor veel mensen normaal zijn, maar voor nierpatiënten momenteel vaak onmogelijk. Elisabeth van Schaik (31): ”Ik dialyseer vier keer per week. Dat betekent voor mij een rem op mijn groei en ontwikkeling. Bij alles wat ik onderneem, moet ik bedenken of het past, of het kan, of ik op tijd terug ben voor de dialyse. Een draagbare kunstnier zou het leven een stuk makkelijker en flexibeler maken.”

70 jaar dialyse
Deze maand is het 70 jaar geleden dat professor Willem Kolff het eerste werkende dialyse-apparaat ontwikkelde dat wereldwijd al miljoenen mensenlevens heeft gered. In de afgelopen 70 jaar is er aan de dialysetechniek voor patiënten weinig veranderd. Enkele jaren geleden nam de Nierstichting het initiatief om een draagbare kunstnier te ontwikkelen. Tom Oostrom van de Nierstichting: “Veel medische technologie is in de afgelopen jaren kleiner en compacter gemaakt, behalve dus het dialyse-apparaat. En dat terwijl een draagbare variant het leven van nierpatiënten drastisch kan verbeteren. De afgelopen jaren hebben we samen met patiënten, professionals, wetenschappers en bedrijven veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van de draagbare kunstnier.”

De collecteweek van de Nierstichting is dit jaar van 20 tot en met 26 september

In cijfers:

• 6.500 mensen moeten dialyseren om in leven te blijven. Jaarlijks overlijdt 1 op de 6.
  • 60.000 mensen hebben momenteel ernstige nierschade en krijgen mogelijk te maken met dialyse.
  • 75.000 vrijwilligers collecteren van 20 t/m 26 september 2015 voor de Nierstichting.
  • In 2014 bracht de collecte 3,4 miljoen euro op; de totale inkomsten in 2014 waren 21,5 miljoen.
  • 76% van alle inkomsten van de Nierstichting in 2014 werden besteed ten bate van nierpatiënten (in de vorm van onderzoek en innovatie, ondersteuning patiënten, voorlichting en lobby).

Download persbericht