Petra Laseur nieuwe ambassadeur Nierstichting

Met gepaste trots presenteert de Nierstichting haar nieuwe ambassadeur, actrice Petra Laseur. In 2011 doneerde Petra Laseur zelf anoniem een nier. Voor de Nierstichting zet zij zich onder meer in voor het bespreekbaar maken van nierdonatie bij leven. Dit sluit aan op een van de speerpunten van de Nierstichting, namelijk het verkorten van de wachtlijst voor donornieren; dat doen we onder meer via het stimuleren van donatie bij leven. Petra Laseur vertelt over haar ervaring als donor op het nieuwe platform www.nierdonatiebijleven.nl dat ook vandaag live gaat.

"Ik dacht: ik ben gezond, en heb al een heel leven achter de rug. Door een nier te geven, kan ik iets betekenen voor iemand die nog een heel leven voor zich heeft. Dat heb ik gedaan.", aldus  Petra Laseur (76) die door de Grote Donorshow zo geraakt was, dat zij zich verdiepte in nierziekten en nierdonatie bij leven en zelf in 2011 anoniem een nier doneerde.

Kortere wachtlijst moet
Werken je nieren niet meer, dan ga je dood. Momenteel wachten nierpatiënten gemiddeld ruim 3 jaar op een donornier van een overleden donor. Jaarlijks overlijden mensen omdat een donornier te laat komt. Dit vindt de Nierstichting onacceptabel. Als er tijdig een levende donor is, kan transplantatie plaatsvinden vóórdat dialyse nodig is. De levensduur van de donornier is dan gemiddeld zo’n 25 jaar (tegen gemiddeld 20 jaar als de donatie bij leven plaatsvindt en als dialyse al is gestart; en gemiddeld 10 jaar voor een donornier van een overleden donor). Een toename in het aantal nierdonaties bij leven, zorgt zo voor een kortere wachtlijst.

Via voorlichting en bevlogen voorbeelden
Nierdonatie bij leven is een moedig besluit, dat een weloverwogen keuze vergt. Daarom realiseren we (onder meer) voorlichting over nierdonatie bij leven, via nierdonatiebijleven.nl dat eveneens vanaf vandaag publiek is. Daar delen nierdonoren en getransplanteerde nierpatiënten hun ervaring, lees je over voor- en nadelen van nierdonatie, en helpen we mensen op weg die overwegen om een nier te doneren. Maar we financieren ook onderzoek naar de beste match tussen donornier en patiënt, en naar langetermijngevolgen van levende donatie en transplantatie.

Inspirerend
Petra Laseur ziet ernaar uit om zich voor de Nierstichting in te zetten. "Ik wil mijn ervaring graag delen en zo anderen uitnodigen om over nierdonatie bij leven na te denken." De Nierstichting is blij met de nieuwe ambassadeur. “Haar bevlogenheid bereikt een groot publiek en kan inspireren. Die bevlogenheid sluit goed aan op de passie voor leven waarmee de Nierstichting alles op alles zet om écht verschil te maken voor het leven van nierpatiënten,“ aldus Tom Oostrom, directeur Nierstichting.

Over Petra Laseur
Petra Laseur staat al sinds haar 19de op het toneel. "Toneelspelen is mijn leven. Bij vlagen is het een zinderende ervaring." Zij won twee keer de Theo d'Or, de belangrijkste Nederlandse acteerprijs voor de beste vrouwelijke rol. Petra Laseur speelde na haar opleiding aan de toneelschool in Amsterdam, in tv-bewerkingen van toneelstukken, zoals De Stille Kracht (1974), in tv-series als Dossier Verhulst (1986), en in films, zoals Familie (2000), Bride Flight (2008) en The discovery of Heaven (2001). Petra Laseur speelde ook Koningin Wilhelmina (2011) in de alom bejubelde musical Soldaat van Oranje.

Meer informatie: nierstichting.nl/petra

• Foto Petra Laseur, actrice en ambassadeur Nierstichting
  • Fotobijschrift: “Ik deel mijn ervaring als nierdonor graag, om anderen uit te nodigen hierover na te denken. Je geeft iemand zijn leven terug.”
  • Filmpje over motivatie Petra Laseur: nierstichting.nl/petra

Download persbericht