Zinderende zoutarme zomer

Nederlanders eten gemiddeld per jaar 1 kg zout te veel. De Nierstichting lanceerde in maart zoutmeter.com. Op basis van enkele vragen laat de Zoutmeter zien hoe veel zout je eet en hoe je dat vermindert. Er is grote behoefte aan meer inzicht in het eigen zoutgebruik: meer dan 200.000 keer is de zoutmeter al ingevuld. De grootste zoute boosdoeners blijken de smaakmakers en de typische Hollandse broodmaaltijd.

De top drie van de zoute boosdoeners zijn: 1) smaakmakers, zoals kruidenmixen, bouillon en het toevoegen van zout tijdens het koken of aan tafel;  2) broodproducten en 3) vleeswaren. Zoutmeter.com geeft alternatieven. Eet je normaal gesproken brood als ontbijt en bij de lunch? Probeer dan eens een schaaltje yoghurt met muesli en 's middags een salade. Ook belangrijk is het vervangen van zoute kant-en-klare kruidenmixen door verse of gedroogde kruiden. Kijk op de Kruidenwijzer van de Nierstichting voor tips en inspiratie.

Zomer zonder zout
Zout zit in meer producten dan je denkt. De zoutmeter geeft je inzicht. Met de start van de zomer is het BBQ seizoen gestart. Bewerkt vlees en vis staan ook in de top 5 van de grootste boosdoeners (dus bv gemarineerd en voorgekruid). Zoutarme alternatieve recepten zijn spareribs met een zuurtje en kip met zelfgemaakte kipkruiden, te vinden in de nieuwe zoutarme zomerrecepten van de Nierstichting die je kunt aanvragen nadat je je zoutinname hebt gecheckt op zoutmeter.com

Teveel zout slecht voor je bloeddruk en nieren
Te veel zout eten verhoogt je bloeddruk en daarmee het risico op hart- en vaatziekten. En het kan nierschade veroorzaken of verergeren. Mensen met een (verhoogd risico op) nierschade zijn extra gevoelig, zoals mensen met diabetes en hoge bloeddruk. De meeste Nederlanders weten wel dat te veel zout schadelijk is, maar men weet niet hoe te minderen. Daarom ontwikkelde de Nierstichting Zoutmeter.com. Als iedereen in Nederland gemiddeld 3 gram zout per dag minder eet, scheelt dat jaarlijks 1.500 sterfgevallen aan hart- en vaatziekten.

Alles over zout is te vinden op: nierstichting.nl/zout
zoutmeter.com

Download persbericht