Maak de wereld van nierpatiënten weer groot!

'Maak de wereld van Fabian weer groot!' Met dit motto en een speciale live verbinding tussen nierpatiënt Fabian en het publiek op het Rotterdamse stationsplein gaf de Nierstichting de aftrap voor haar collecteweek.

De Nierstichting riep voorbijgangers op een praatje te maken met Fabian, die op dat moment vast zat aan de dialyse. Hiermee maakten zij de wereld van Fabian letterlijk groter en kregen zij een beeld van de impact van een nierziekte. Want dialyse houdt nierpatiënten in leven, maar maakt hun wereld heel erg klein.

'Maak de wereld van Fabian weer groot!' Met dit motto en een speciale live verbinding tussen nierpatiënt Fabian en het publiek op het Rotterdamse stationsplein gaf de Nierstichting de aftrap voor haar collecteweek. Zij riep voorbijgangers op een praatje te maken met Fabian, die op dat moment vast zat aan de dialyse. Hiermee maakten zij de wereld van Fabian letterlijk groter en kregen zij een beeld van de impact van een nierziekte. Want dialyse houdt nierpatiënten in leven, maar maakt hun wereld heel erg klein.

Na twee mislukte transplantaties zit Fabian Cornelissen (37) 40 uur per week vast aan een enorm dialyseapparaat. Dat houdt hem in leven, maar is loodzwaar. En het maakt zijn wereld klein. Voluit leven met zijn gezin zit er niet in. Een draagbare kunstnier zou Fabians wereld weer groot maken. Voor zijn zoon Dirk, die ook nierziekte heeft, droomt Fabian van nierziekten genezen. "De gedachte dat Dirk dit moet doormaken, maakt me enorm verdrietig. Als we nierziekten klein krijgen, hoeft Dirk nooit te dialyseren."

Nierziekten klein – wereld groter
Met de opbrengst van de collecte zet de Nierstichting alles op alles om de kunstnier klein te krijgen. En om nierziekten klein te krijgen. En hiermee de wereld van nierpatiënten weer groot. De ontwikkeling van de draagbare kunstnier is in volle gang. “Onze ultieme droom is nierziekten genezen, om te voorkomen dat meer mensen afhankelijk raken van dialyse of transplantatie. We willen onderzoek naar de genezing van nierziekten vaart geven. Daarom investeert de Nierstichting in regeneratieve geneeskunde: baanbrekend onderzoek naar herstel van nierweefsel met lichaamseigen cellen en zelfs het kweken van een ‘nier op maat’,” licht Tom Oostrom, directeur Nierstichting, toe. “Elke bijdrage, hoe klein ook, brengt de realisatie van onze droom een stap dichterbij. En draagt bij aan een grotere wereld voor nierpatiënten.”

Collecte essentieel
Ruim 70.000 vrijwilligers gaan van 18 tot en met 24 september in heel Nederland van deur tot deur tijdens de collecteweek van de Nierstichting. De collecte is essentieel voor het werk van de Nierstichting. Draagt u ook bij aan een grotere wereld voor nierpatiënten? Geef aan de collectant of draag direct bij: SMS 4333 voor een eenmalige donatie van 2 euro of kijk op www.nierstichting.nl.

In cijfers

• 6.500 mensen moeten dialyseren om in leven te blijven. Jaarlijks overlijdt 1 op de 6.
  • ​50.000 mensen hebben momenteel ernstige nierschade en krijgen mogelijk te maken met dialyse of transplantatie. Zij hebben hoog risico op hart- en vaatziekten.
  • 16.000 mensen hebben nierfalen, waarvoor ze een nierfunctievervangende behandeling (hebben) ontvangen: dialyse of transplantatie.
  • 70.000 vrijwilligers collecteren van 18 t/m 24 september 2016 voor de Nierstichting.
  • In 2015 bracht de collecte 3,3 miljoen euro op; de totale inkomsten in 2015 waren 19,5 miljoen.
  • 72% van alle uitgaven van de Nierstichting in 2015 werden besteed aan een beter leven van nierpatiënten en de preventie van nierziekten.