Toprestaurants bieden zoutbewust menu tijdens restaurant driedaagse 7, 8 en 9 maart

In de aanloop naar World Kidney Day op 9 maart lanceert de Nierstichting op 7, 8 en 9 maart de restaurant driedaagse 'Proef de ongezouten waarheid'. Zo laat de stichting op culinaire wijze proeven hoe smaakvol zoutbewust eten kan zijn. Bijna 20 toprestaurants in Amsterdam, ‘t Gooi en omgeving waaronder De Nederlanden, The Harbour Club, Nick Vollebregt Jazz Café, The Red Sun Amsterdam en Restaurant Soigné serveren tijdens de driedaagse een zoutbewust lunch of diner. Onderzoek wijst uit dat 85% van de Nederlanders te veel zout eet. De driedaagse is bedoeld om mensen hiervan bewust te maken, en om hen te laten ervaren dat zoutbewust eten heel lekker en smaakvol kan zijn. Een deel van de opbrengst van de restaurant driedaagse gaat naar de Nierstichting. Reserveren voor een lunch of diner kan via Proefdeongezoutenwaarheid.nl.

Bewust eten is hot. Veel mensen weten wel dat te veel zout eten slecht is voor hun gezondheid, maar slechts 20% denkt dat ze zelf te veel zout eten. De ongezouten waarheid is echter dat bijna iedereen in Nederland (85%) te veel zout eet. Gemiddeld zelfs een kilo zout per jaar te veel. Het zit in veel meer producten dan men vaak denkt.

Kennis over eigen zoutinname te laag
Veel mensen hebben nog onvoldoende informatie en inzicht over de eigen zoutconsumptie. Er is  behoefte aan tips om minder zout te eten, blijkt uit eerder onderzoek van de Nierstichting. Welke producten bevatten weinig of veel zout? Wat zijn goede alternatieven voor zout? Hoe kun je lekker  koken zonder zout? Minder zout eten is ook veel smaakvoller dan de meeste mensen denken. De Nierstichting wil mensen dit graag laten ervaren tijdens de restaurant driedaagse.

Zoutbewust culinair genieten bij top restaurants
Steeds meer mensen eten buitenshuis. Voor wie nu ook buitenshuis culinair en zoutbewust geïnspireerd wil worden, organiseert de Nierstichting de restaurant driedaagse 'Proef de ongezouten waarheid', in samenwerking met bijna 20 toprestaurants in Amsterdam, ‘t Gooi en omgeving. Wilco Berends, patron cuisinier van De Nederlanden in Vreeland aan de Vecht: "Proef de ongezouten waarheid daagt mij uit als chef-kok andere smaakmakers te vinden voor het behalen van dezelfde smaakbeleving van mijn gerechten."

Proef mee, voor een goed doel
Bijna 20 toprestaurants in Amsterdam, ‘t Gooi en omgeving bieden op 7, 8 en 9 maart 2017 een zoutbewust menu aan. Vanaf 1 februari kunnen gasten via Proefdeongezoutenwaarheid.nl een lunch of diner reserveren. Een deel van de opbrengst gaat naar de Nierstichting. Culinair genieten draagt zo dus ook bij aan het voorkomen van nierschade én een beter leven van nierpatiënten in Nederland.

Zoutmeter: handige tool voor inzicht in eigen zoutconsumptie
Het hoge zoutgebruik in Nederland zorgt voor sterfte door hart- en vaatziekten en nierfalen. Het is moeilijk om onder de aanbevolen maximum hoeveelheid van 6 gram zout per dag te blijven. Waar zit zout in? En hoeveel zout krijg men binnen per dag? En wat is daaraan te doen?  De Nierstichting inspireert om smaakvol minder zout te eten, en helpt om meer inzicht te krijgen in de eigen zoutconsumptie. Behalve met de restaurant driedaagse, doet de stichting dat ook met Zoutmeter.com. Deze online tool geeft op een leuke manier inzicht in hoeveel zout men eigenlijk eet. Daarnaast biedt het ook tips en zoutbewuste recepten voor thuis. Ook de website Ongezoutenwaarheid.nl biedt meer informatie en inspiratie.

Download persbericht