Tools voor patiënten en patiëntenorganisaties

Onze tools zijn divers, net als de behoeften van zorgverleners en patiënten. Van de app die helpt gezonder te leven, tot online adviezen voor risicogroepen en een keuze-instrument voor het kiezen van een behandeling bij nierfalen. Als verpleegkundige, arts en diëtist kan je met onderstaande tools (verergering van) nierschade helpen tegengaan, en je zorg aan patiënten en cliënten verbeteren.

Subsidie aanvragen voor patiëntenorganisaties

Wetenschappelijk onderzoek draagt bij aan een beter leven van nierpatiënten in de (nabije) toekomst, maar de Nierstichting is er ook voor nierpatiënten van nu. Daarom steunen we patiënten individueel, als bestaande voorzieningen tekortschieten. En collectief, via financiering van patiëntenorganisaties.

Maria ter Welle Prijs

Heeft jouw initiatief de zorg voor nierpatiënten verbeterd? Innovaties die patiëntenzorg verbeteren, verdienen het om breder ingezet te worden. Daarom reikt de Nierstichting jaarlijks de Maria ter Welle Prijs uit, samen met de Willem Kolff Stichting.

Zo eet je makkelijk minder zout

Met onze tips, folder, recepten en de Kruidenwijzer kun je leren minder zout te eten.

Op weg naar een optimale eiwit- en energie inname bij hemodialysepatiënten

Met dit pakket kunnen diëtisten aan de slag om eiwit- en energierijke tussendoortjes op de dialyseafdeling te implementeren.

Arts en apotheker

Om het grote belang van medicatieveiligheid onder de aandacht te brengen heeft de Nierstichting de doorlopende campagne: ‘Medicijnen moeten u beter maken. Niet slechter’.

Veilig medicijngebruik

De check Nier & Medicijn gaat na of iemand verhoogd risico heeft op nierschade én geeft advies op maat om de huisarts en apotheker te betrekken bij nierveiliger medicijngebruik.

Voorlichtingsmaterialen

Soms moet uw patiënt medicijnen even overslaan. Bij (dreigende) uitdroging kunnen medicijnen acute nierschade veroorzaken. De Nierstichting helpt bij de voorlichting aan je patiënten hierover. Bestel de folder >

Samen Sterk

Samen Sterk, hét inspiratie-evenement voor nierpatiënten en hun zorgverleners vond plaats op 19 januari 2018.

Een leerling met een nierziekte
Als leerkracht kun je te maken krijgen met een leerling met een nierziekte. Een nierziekte is een ernstige aandoening met niet alleen fysieke, maar ook praktische gevolgen die van invloed (kunnen) zijn op de schoolprestaties.
Lees hier meer over in het uitgebreide document Een leerling met een nierziekte.