Call maatschappelijk investeringsfonds inzet

De Nierstichting wil dat innovaties en onderzoeksresultaten zo snel en breed mogelijk beschikbaar komen voor nierpatiënten. Wij zijn daarom op zoek naar start ups met relevante en goed onderbouwde sociale/zorginnovaties die het leven van nierpatiënten verbeteren, of voorkomen dat iemand nierschade krijgt. Maakt jouw onderneming het verschil?

In augustus 2019 heeft de Nierstichting, samen met ReumaNederland, KWF Kankerbestrijding, Maag Lever Darm Stichting, Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind en vermogensfondsen Fonds Sluyterman van Loo, Invest MZ en Stichting Else, een maatschappelijk investeringsfonds opgericht genaamd INZET. De gezondheidsfondsen richten zich op de gerelateerde patiënten/cliënten. De vermogensfondsen hebben een brede doelstelling waarbij ouderen een specifiek aandachtsgebied betreffen. Het doel van INZET is het helpen uitbouwen van bedrijven die zorginnovaties en sociale innovaties ontwikkelen met een rechtstreekse, positieve impact op de levenskwaliteit van mensen met een chronische aandoening of handicap, dan wel op preventie daarvan gericht zijn. INZET staat voor INvesteren in Zelfstandigheid En Technologie. Naast de betrokken gezondheidsfondsen, welzijnsfondsen en vermogensfondsen zijn ook zorgaanbieders en zorgverzekeraars betrokken. Met financiering, expertise en een sterk netwerk helpen we bedrijven bij het realiseren van de innovatie en het maximaliseren van het positief effect op het leven en op de maatschappij. Zie voor meer informatie inzet.investments.

Ondernemingen die in aanmerking komen zijn sociale ondernemingen:

1. die aan de hand van een duurzaam en schaalbaar businessmodel nierschade of nierziekte gerelateerde uitdagingen uit onze agenda Nierziekte de Baas aanpakken.
  2. wiens innovatie bijdraagt aan de doelstellingen van minimaal 2 van de deelnemende organisaties. Bijvoorbeeld een innovatie die zowel nierpatiënten als een ouderendoelgroep of patiënten met een andere aandoening beslaat.
  3. met een op aandelen gebaseerde financieringsbehoefte.
  4. zich in een beginfase of vroege groeifase bevinden.
  5. wiens impact op de doelgroep substantieel, concreet en meetbaar is.
  6. met een kwalitatief, ondernemend, gemotiveerd, verantwoordelijk team dat open staat om samen te werken met de Nierstichting en de andere partijen die deel uitmaken van INZET.

Past jouw onderneming in dit plaatje en ben je geïnteresseerd in een investering vanuit INZET, neem dan contact op met Wouter Eijgelaar, Programmamanager Innovatie en Valorisatie, WouterEijgelaar@nierstichting.nl. Er gelden voor deze oproep geen deadlines of aanvraagformulieren.