Direct naar inhoud

Wat wij doen

Campagnes

In campagnes laten we zien hoe groot de impact van nierziekte is. En roepen we op om in actie te komen.

In campagnes vertellen we het verhaal van echte nierpatiënten. En vragen we om een donatie, zodat we alles op alles kunnen blijven zetten voor een beter leven van nierpatiënten. Hieronder recente en doorlopende campagnes.

De ongezouten waarheid 2018

De ongezouten waarheid: we krijgen bijna allemaal te veel zout binnen. Gemiddeld eten we 9 gram zout per dag, terwijl je maximaal 6 gram mag (aanbevolen dagelijkse maximum hoeveelheid). Per jaar krijgen we gemiddeld per persoon 1 kilo zout te veel binnen. Ook jij eet waarschijnlijk meer zout dan je in de gaten hebt, want dat gaat onopgemerkt.

Zout zit namelijk verwerkt in veel alledaagse producten, zoals kant-en-klaar maaltijden, soepen en sauzen, pakjes en zakjes, chips en bewerkt vlees. Ook als je het zoutvaatje laat staan, kun je teveel zout binnen krijgen, want 80 procent van ons zout krijgen we binnen via bewerkte producten.

Te veel zout kan je nieren onherstelbaar beschadigen. Niet alleen mensen met een hoge bloeddruk, een hoge leeftijd of hart- en vaatziekten lopen dit risico, het is een risico voor iedereen. Daarom zet de Nierstichting alles op alles om de zoutconsumptie omlaag te krijgen. Met een leuke zoutquiz, lekkere zoutbewuste recepten. We laten proeven hoe lekker eten met minder zout is tijdens de Nierstichting Restaurant Driedaagse. En we dagen mensen uit om onze Zoutchallenge te doen om ook thuis het zoutgebruik aan te passen.

Want, wie zijn nieren houdt, eet minder zout!

Geef nierpatiënten, zoals Fabian, hun leven terug

"Ik wens dat mijn vader niet meer aan dat grote apparaat hoeft vast te zitten, en dat we overal naartoe kunnen." Deze hartekreet van Dirk, voor zijn vader en nierpatiënt Fabian die 40 uur per week moet dialyseren, staat centraal in onze campagne 'Geef nierpatiënten hun leven terug'. Je hoorde deze woorden in de commercial van de Nierstichting die van 6 t/m 24 december 2017 op radio en tv werd uitgezonden. Dialyse is geen leven, maar overleven, vertellen we aan Nederland. Geef nierpatiënten hun leven terug. Met de draagbare kunstnier.

Meer weten over de draagbare kunstnier?
Meer lezen over Fabian?

Medicijnen moeten u beter maken, niet slechter

Sinds 2014 voeren we campagne voor nierveiliger gebruik van medicijnen. De campagne 'Medicijnen moeten u beter maken, niet slechter' vertelt mensen met diabetes, hoge bloeddruk of hart- en vaatziekte, dat het belangrijk is de nierfunctie te kennen, omdat het soms nodig is om de medicatie daarop aan te passen. Kijk op Check Nier & Medicijn voor advies op maat en tips hoe je de huisarts en apotheek kunt betrekken bij nierveiliger medicijngebruik. Deze campagne voeren we samen met de koepelorganisatie voor apothekers.

Doorlopende campagnes

Door het jaar heen verschijnen campagnes op tv, en maken we filmpjes waarin het leven van nierpatiënten centraal staat. Zo tonen we de impact van nierziekte op het dagelijks leven en de noodzaak van ons werk. Bekijk alle tv-campagnes en filmpjes op youtube.com/nierstichting.