Direct naar inhoud

Wat wij doen

Campagnes

In campagnes laten we zien hoe groot de impact van nierziekte is. En roepen we op om in actie te komen.

In campagnes vertellen we het verhaal van echte nierpatiënten. En vragen we om een donatie, zodat we alles op alles kunnen blijven zetten voor een beter leven van nierpatiënten. Hieronder recente en doorlopende campagnes.

Geef Fabian zijn vrijheid terug

Van 6 tot en met 25 december 2016 draait een radio- en tv-campagne die laat zien hoe hard de draagbare kunstnier nodig is. Fabian zit 40 uur per week vast aan een enorm dialyseapparaat, vertelt de commercial. Dat houdt hem in leven, maar is loodzwaar. Voluit leven met zijn gezin zit er niet in. Daarom zet de Nierstichting alles op alles voor de draagbare kunstnier. En roepen we op: 'Draag ook bij. En geef Fabian zijn vrijheid terug. Sms 'Nier' naar 4333 of geef via nierstichting.nl'.

Maak hun wereld weer groot

Dialyse maakt je wereld klein. Daarom heeft de Nierstichting grote ambities. Wij maken de kunstnier klein. En we krijgen nierziekten klein. Elke bijdrage, hoe klein ook, maakt de wereld van nierpatiënten weer groot. Dat was de boodschap van de campagne in aanloop naar de collecteweek eind september 2016. En we riepen op: 'Sms 'nier' naar 4333 of geef aan de collectant'.

Het publiek op het Rotterdamse Stationsplein kon letterlijk ervaren hoe groot het contrast is, tussen de kleine wereld van nierpatiënten en de grote buitenwereld waarin je je vrij kunt bewegen. Als aftrap van de campagne konden voorbijgangers namelijk via een live stream een praatje maken met nierpatiënt Fabian, die op dat moment vast zat aan de dialyse. Zo maakten zij de wereld van Fabian letterlijk groter. Met deze campagne won de Nierstichting een internationale award.

De ongezouten waarheid

Nederlanders eten gemiddeld 1 kilo zout per jaar te veel. Dat is de ongezouten waarheid. Nederlanders weten wel dat te veel zout slecht is, maar denken vooral dat een ander te veel zout eet. Om dit te veranderen startte de Nierstichting op 10 maart 2016 (World Kidney Day) een campagne, en lanceerden we Zoutmeter.com. Die laat op basis van enkele vragen zien, hoeveel zout je eet en hoe je dat vermindert. Als iedereen in Nederland 3 gram zout per dag minder eet, scheelt dat jaarlijks 1.500 sterfgevallen.

Medicijnen moeten u beter maken, niet slechter

Sinds 2014 voeren we campagne voor nierveiliger gebruik van medicijnen. De campagne 'Medicijnen moeten u beter maken, niet slechter' vertelt mensen met diabetes, hoge bloeddruk of hart- en vaatziekte, dat het belangrijk is de nierfunctie te kennen, omdat het soms nodig is om de medicatie daarop aan te passen. Kijk op Check Nier & Medicijn voor advies op maat en tips hoe je de huisarts en apotheek kunt betrekken bij nierveiliger medicijngebruik. Deze campagne voeren we samen met de koepelorganisatie voor apothekers.

Doorlopende campagnes

Door het jaar heen verschijnen campagnes op tv, en maken we filmpjes waarin het leven van nierpatiënten centraal staat. Zo tonen we de impact van nierziekte op het dagelijks leven en de noodzaak van ons werk. Bekijk alle tv-campagnes en filmpjes op youtube.com/nierstichting.

Nierstichting - Nalatenschap

Ik ga akkoord