Direct naar inhoud

Wat wij doen

Campagnes

In campagnes laten we zien hoe groot de impact van nierziekte is. En roepen we op om in actie te komen.

In campagnes vertellen we het verhaal van echte nierpatiënten. En vragen we om een donatie, zodat we alles op alles kunnen blijven zetten voor een beter leven van nierpatiënten. Hieronder recente en doorlopende campagnes.

Geef nierpatiënten, zoals Fabian, hun leven terug

"Ik wens dat mijn vader niet meer aan dat grote apparaat hoeft vast te zitten, en dat we overal naartoe kunnen." Deze hartekreet van Dirk, voor zijn vader en nierpatiënt Fabian die 40 uur per week moet dialyseren, hoor je in de commercial van de Nierstichting die van 10 t/m 23 september 2017 op radio en tv wordt uitgezonden in aanloop naar de collecteweek. Dialyse is geen leven, maar overleven, vertellen we aan Nederland. Geef nierpatiënten hun leven terug. Met de draagbare kunstnier.
Meer weten over de draagbare kunstnier?
Meer lezen over Fabian?

Proef de ongezouten waarheid

Bijna iedereen eet te veel zout. Ongeveer een kilo per jaar te veel. Dat is de ongezouten waarheid. En slecht voor je nieren. Daarom liet de Nierstichting Nederland proeven hoe smaakvol zoutbewust eten is, tijdens de campagne 'Proef de ongezouten waarheid'. Met de Quiz #DeOngezoutenWaarheid en met Zoutmeter.com ontdek je of je kennis over zout klopt, en hoeveel zout je zelf eigenlijk eet.

Rond World Kidney Day, 9 maart, maakten we het gemakkelijk om minder zout te eten: met zoutbewuste recepten en een restaurant driedaagse op 7, 8 en 9 maart. Toen serveerden bijna 20 toprestaurants een zoutbewust menu, om iedereen te laten proeven hoe smaakvol zoutbewust eten is.

Geef Fabian zijn vrijheid terug

Van 6 tot en met 25 december 2016 draaide een radio- en tv-campagne die laat zien hoe hard de draagbare kunstnier nodig is. Fabian zit 40 uur per week vast aan een enorm dialyseapparaat, vertelde de commercial. Dat houdt hem in leven, maar is loodzwaar. Voluit leven met zijn gezin zit er niet in. Daarom zet de Nierstichting alles op alles voor de draagbare kunstnier. En riepen we op: 'Draag ook bij. En geef Fabian zijn vrijheid terug. Sms 'Nier' naar 4333 of geef via nierstichting.nl'.

Medicijnen moeten u beter maken, niet slechter

Sinds 2014 voeren we campagne voor nierveiliger gebruik van medicijnen. De campagne 'Medicijnen moeten u beter maken, niet slechter' vertelt mensen met diabetes, hoge bloeddruk of hart- en vaatziekte, dat het belangrijk is de nierfunctie te kennen, omdat het soms nodig is om de medicatie daarop aan te passen. Kijk op Check Nier & Medicijn voor advies op maat en tips hoe je de huisarts en apotheek kunt betrekken bij nierveiliger medicijngebruik. Deze campagne voeren we samen met de koepelorganisatie voor apothekers.

Doorlopende campagnes

Door het jaar heen verschijnen campagnes op tv, en maken we filmpjes waarin het leven van nierpatiënten centraal staat. Zo tonen we de impact van nierziekte op het dagelijks leven en de noodzaak van ons werk. Bekijk alle tv-campagnes en filmpjes op youtube.com/nierstichting.