Draagbaar, maar niet op het lichaam

De draagbare kunstnier wordt kleiner en lichter, en daardoor makkelijk mee te nemen. Daardoor kun je er straks zelfstandig én buiten het ziekenhuis of dialysecentrum mee dialyseren. Je kunt het apparaat bijvoorbeeld op je nachtkastje zetten, maar ook meenemen op vakantie.

De draagbare kunstnier wordt kleiner en lichter, en daardoor makkelijk mee te nemen. Daardoor kun je er straks zelfstandig én buiten het ziekenhuis of dialysecentrum mee dialyseren. Thuis (of ergens anders) dialyseren maakt het mogelijk om vaker en langzamer te dialyseren. Je kunt het apparaat bijvoorbeeld op je nachtkastje zetten, maar ook meenemen op vakantie.

Portable

Het wordt geen apparaat dat je op het lichaam draagt. In het Engels zijn er twee woorden voor de term ‘draagbaar’: wearable en portable. De Nierstichting werkt aan een ‘portable artificial kidney’: een draagbare kunstnier. De draagbare kunstnier zal waarschijnlijk het formaat van een printer hebben.

Voorkeur van patiënten

Aanvankelijk was het de bedoeling om een apparaat te maken dat op het lichaam wordt gedragen. Maar uit onderzoek onder patiënten blijkt dat zij dat de voorkeur geven aan een apparaat dat je bijvoorbeeld op je nachtkastje kunt zetten. Dat komt ten eerste omdat je vaak niet fit bent tijdens het dialyseren, en actief zijn dan geen optie is. Ten tweede willen veel patiënten ook niet dat iedereen kan zien dat ze ziek zijn. Daarom dus liever thuis met een apparaat, dat wel makkelijk te verplaatsen is en ook elders is te gebruiken.

Meer levenskwaliteit

In de huidige situatie moeten patiënten hun leven inrichten op de (dialyse)behandeling. De Nierstichting wil met de draagbare kunstnier dat de behandeling in het leven van de patiënt wordt gepast. Het geeft nierpatiënten meer levenskwaliteit en hun leven terug, door de grotere bewegingsvrijheid en de vrijheid om zelf hun leven in te richten.