Direct naar inhoud

Wat wij doen

Nierschade voorkomen

Chronische nierschade beperkt je leven. Daarom is vroege opsporing belangrijk, net als het voorkomen van (verdere) nierschade.

In Nederland hebben 1,7 miljoen mensen chronische nierschade, maar 680.000 daarvan weten dat niet. En het aantal mensen met nierschade neemt toe: door de vergrijzing en doordat leefstijl-gerelateerde ziekten vaker voorkomen, zoals diabetes type 2 en hoge bloeddruk.

(Ernstige) chronische nierschade beperkt je in het dagelijks leven, zorgt voor een onzekere toekomst en verhoogt de kans dat je sterft aan hart- en vaatziekten. Maar nierschade wordt vaak te laat ontdekt. Daarom investeren we in 2018 in het vroeg opsporen van nierschade en het voorkomen van (verdere) nierschade.

Minder zout eten

De Nierstichting zet alles op alles voor minder zout eten. Dat is hard nodig. We eten per jaar 1 kilo zout teveel, dat is slecht voor je nieren. 80% van onze zoutinname zit in bewerkte voedingsmiddelen. Te veel zout verhoogt de bloeddruk en kan chronische nierschade veroorzaken. Daarom stimuleren we de horeca en industrie om minder zout in gerechten en producten te verwerken en we stimuleren supermarkten om gezond gedrag te ondersteunen.

We lobbyen tegelijkertijd door voor handhaving van afspraken voor minder zout in voedingsmiddelen. Ook voeren we opnieuw campagne om mensen hiervan bewust te maken. En we helpen ze om met minder zout lekker te eten: met de Zoutmeter, een digitale kruidenwijzer, een Zouthandboek, recepten(boekjes) en de zoutbewuste Restaurant Driedaagse.

Nierveilig medicijngebruik

Als je nieren niet goed werken, hopen bepaalde medicijnen op in het lichaam. Aanpassing van de medicatie is dan soms nodig. Zeker als je diabetes of hoge bloeddruk hebt, of nierschade. Maar vaak gebeurt dat te weinig. Het gevolg: onnodig hoge risico's op bijwerkingen, meer (verergering van) nierschade - en honderden ziekenhuisopnames per jaar.

Daarom vertellen we risicogroepen hoe belangrijk het is dat de nierfunctie bekend is, en wat je kunt doen om de (huis)arts en apotheker te betrekken bij nierveiliger medicijngebruik. We helpen artsen en apothekers met informatie voor hun patiënten.