Direct naar inhoud

Wat wij doen

Nierschade voorkomen

Chronische nierschade beperkt je leven. Daarom is vroege opsporing belangrijk, net als het voorkomen van (verdere) nierschade.

In Nederland hebben 1,7 miljoen mensen chronische nierschade, maar 680.000 daarvan weten dat niet. En het aantal mensen met nierschade neemt toe: door de vergrijzing en doordat leefstijl gerelateerde ziekten vaker voorkomen, zoals diabetes en hoge bloeddruk.

(Ernstige) chronische nierschade beperkt je in het dagelijks leven, zorgt voor een onzekere toekomst en verhoogt de kans dat je sterft aan hart- en vaatziekten. Maar nierschade wordt vaak te laat ontdekt. Daarom investeren we in 2017 in het vroeg opsporen van nierschade en het voorkomen van (verdere) nierschade.

Minder zout eten

De Nierstichting zet alles op alles voor minder zout eten. We lobbyen actief bij de overheid voor strengere wettelijke normen voor zout in voedingsmiddelen. We financieren onderzoek dat bijdraagt aan een tool die patiënten helpt minder zout te eten. En we vertellen mensen met verhoogd risico op nierschade over het gevolg van te zout eten. We benoemen de belangrijkste boosdoeners in de keuken en reiken alternatieven aan om minder zout te koken.

Dat is hard nodig, want bijna iedereen in Nederland (85%) eet te veel zout. Vaak zonder het te weten, want het zit in veel producten als smaakmaker. Zelfs in koekjes. Te veel zout verhoogt de bloeddruk en kan chronische nierschade veroorzaken. Beschadigde nieren zijn extra gevoelig voor zout; daardoor verergert schade sneller, en is dialyse of transplantatie eerder nodig.

Nierveilig medicijngebruik

Als je nieren niet goed werken, hopen bepaalde medicijnen op in het lichaam. Aanpassing van de medicatie is dan soms nodig. Zeker als je diabetes of hoge bloeddruk hebt, of nierschade. Maar vaak gebeurt dat te weinig. Het gevolg: onnodig hoge risico's op bijwerkingen, meer (verergering van) nierschade - en honderden ziekenhuisopnames per jaar.

Daarom vertellen we risicogroepen hoe belangrijk het is dat de nierfunctie bekend is, en wat je kunt doen om de (huis)arts en apotheker te betrekken bij nierveiliger medicijngebruik. Zie Nierveilig medicijnen nemen en de campagne 'Medicijnen moeten u beter maken, niet slechter'. We investeerden totaal €160.000 in acht praktische onderzoeksprojecten die bijdragen aan nierveiliger medicijngebruik en samenwerking tussen zorgverleners en patiënten. En we zetten nierveilig medicijngebruik op de agenda bij praktijkondersteuners en -verpleegkundigen.

Gezonder leven en meer eigen regie

Als nierpatiënt krijg je fysiek en mentaal heel wat voor je kiezen. Je conditie gaat achteruit. En je kan afhankelijk raken van anderen en van machines. Nierziekte kan de regie overnemen in je leven. De Nierstichting wil dit, waar mogelijk, helpen voorkomen.

Daarom bevorderen we zelfmanagement: (onderzoek naar) praktische hulp die verergering van nierschade tegengaat, en die patiënten regie teruggeeft over hun eigen leven en behandeling. Ook stimuleren we gezonder leven. Dit geeft mentale en fysieke veerkracht als je al een nierziekte hebt, en draagt bij aan bewustwording over risico's onder mensen met verhoogd risico op nierschade. En de Nierstichting helpt met praktische tools, zoals Mijn niergids.

Nierstichting - Nalatenschap

Ik ga akkoord