Direct naar inhoud

Wat wij doen

Wetenschappelijk onderzoek

’Met betere diagnostiek, kunnen we effectiever behandelen.' Prof. dr. Cees van Kooten (LUMC).

De Nierstichting zet alles op alles zodat nierpatiënten in leven blijven, en een zo gewoon mogelijk leven kunnen leiden. Met voldoende vrijheid en energie om dromen en ambities na te streven. Daarom werken we aan de genezing van nierziekten, de draagbare kunstnier, een kortere wachtlijst en het voorkomen van nierziekten.

Maar we doen meer. De Nierstichting stimuleert ook ander wetenschappelijk onderzoek dat kan zorgen voor doorbraken op het gebied van diagnose, behandeling, zorg en kwaliteit van leven.

Cystenieren: groot klinisch onderzoek voor nieuwe behandeling

Hele families worden getroffen door erfelijke cystenieren. Zij hopen op een medische doorbraak. In 2015 startte een klinisch onderzoek door het Consortium DIPAK. Daarin werken vier universitaire medische centra samen, om te zien of het medicijn lanreotide de cystevorming remt. Uniek is dat er 300 mensen met cystenieren aan meedoen, waaronder Marjon: zelden lukt het om zo'n grote patiëntengroep bijeen te krijgen. Dat onderzoek is in 2016 verlengd.

Betere diagnostiek: beter behandelen

Soms ontstaat een nierziekte door ontregeling van een deel van het afweersysteem, zogeheten complement-gemedieerde nierziekten. Dan moet je zware medicijnen slikken die de hele afweer onderdrukken. Er zijn nieuwe middelen, complementremmers, op de markt. Maar het is onbekend of die helpen bij deze groep patiënten. Het onderzoeksconsortium COMBAT werkt vanaf 2015 aan verbetering van de diagnose en kennis over complement-gemedieerde nierziekten. 'Met betere diagnostiek kunnen we nieuwe therapie effectiever inzetten', aldus prof. dr. Cees van Kooten (LUMC), projectleider van COMBAT.

In COMBAT werkt het Leids Universitair Medisch Centrum samen met het Bijvoet Centrum voor Biomoleculair Onderzoek (Universiteit Utrecht), het Radboud Universitair Medisch Centrum Nijmegen en het Universitair Medisch Centrum Groningen.