Praktische tips

Elk uurtje dat jij besteedt aan de collecte, geeft nierpatiënten hun leven weer terug. En met onze tips wordt de collecte nog leuker.

Tips voor succesvol collecteren

• Collecteer langs de deuren rond – of liefst net na – etenstijd. Dan tref je de meeste mensen thuis.
  • Maak gebruik van de iDeal QR-code.
  • Reageert iemand onaardig of ontevreden? Laat je niet ontmoedigen. Weet dat het niet persoonlijk is;
  • Is iemand niet thuis, gebruik het kaartje met de iDeal QR-code. Zo kunnen mensen toch met hun mobiele telefoon doneren. Kijk hier voor meer informatie.

Tips voor online collecteren

Tip 1. Ontdek rustig hoe online collecteren precies werkt.
Is het voor jou de allereerste keer dat je online collecteert? Oefen dan even. Dit kun je doen door bijvoorbeeld je allereerste berichtje(s) via WhatsApp aan iemand die je goed kent te sturen. Denk bijvoorbeeld aan je moeder, vader, echtgenoot, zoon of dochter. Zo krijg je het online collecteren niet alleen goed onder de knie, maar kun je ook zien hoe eenvoudig, veilig en anoniem doneren via mail, WhatsApp en andere social media eigenlijk is.

Tip 2. Maak je berichtje persoonlijk.
Je hebt je eerste berichtjes gestuurd en je begint de smaak te pakken te krijgen. Goed bezig! Als je het leuk vindt, kun je je berichtje iedere keer naar eigen wens aanpassen. Dat maakt het persoonlijk. Vertel bijvoorbeeld wat jouw motivatie is om geld op te halen voor Nierstichting.

Tip 3. Deel je bericht op social media.
Tevreden met je persoonlijke bericht? Verspreid deze dan ook op je sociale netwerken, zoals op Facebook, Twitter of Instagram. Kopieer en plak je bericht (inclusief je persoonlijke link) om je bericht te delen.

Tip 4. Herhaling werkt!
Niet iedereen zal direct overgaan tot een donatie. Plaats je berichtje op WhatsApp en je sociale netwerken gerust meer dan één keer. Pas dan elke keer het stukje tekst, je motivatie om te collecteren voor de Nierstichting, wel een beetje aan. Dan geef je jouw vrienden en bekenden iedere keer een andere reden om toch geld te doneren.
Een andere optie is om een vriendelijke reminder te sturen. Bijvoorbeeld:
"Heb je mijn online collectepagina al gezien? Voel je niet verplicht om te doneren voor Nierstichting, maar ik zou het wel heel leuk vinden als je dat doet! Of heb je inmiddels al een bijdrage gegeven? In ieder geval hartelijk bedankt!"

Tip 5. Vraag je netwerk om je berichtje te delen.
Je kunt je vrienden en bekenden vragen om je bericht te delen met hun eigen familie en vrienden. Zo verhoog je je opbrengst!

Tips voor collecteren op alternatieve plekken

• Collecteer (ook) op alternatieve plaatsen: de kantine van je sportvereniging, een markt of winkelcentrum, of op een evenement.
  • Je mag in alle openbare ruimten collecteren; wil je collecteren op een terras, een afgezet evenement- of parkeerterrein, vraag dan toestemming aan de eigenaar.
  • Voorkom ergernis: vraag niet in korte tijd herhaaldelijk om een bijdrage. Vraag bij een supermarkt bijvoorbeeld alleen om een bijdrage aan mensen die de supermarkt uitkomen, en niet aan klanten die binnengaan.

Tips om anderen te inspireren

• Vertel over je ervaring aan vrienden, familie, en via social media.
  • Tref je iemand die nieuwsgierig is naar het werk van de Nierstichting of de collecte? Nodig hem of haar uit om ook te collecteren. Geef bij interesse de contactgegevens door aan je wijk- of collectecoördinator.
  • Heb je zelf een tip voor prettig of succesvol collecteren? Vertel het aan je collectecoördinator of deel het via social media.

Antwoorden op veelgestelde vragen aan de deur

Als collectant krijg je mogelijk vragen aan de deur over de Nierstichting en de collecte. Eén vraag beantwoorden we graag meteen: besteedt de Nierstichting haar inkomsten wel ten bate van nierpatiënten? Zeker: van elke euro aan inkomsten in 2021 besteedden we 76 eurocent ten bate van nierpatiënten (doelbesteding, totaal € 22 miljoen). Namelijk aan wetenschappelijk onderzoek en innovatie, aan ondersteuning van patiënten en aan voorlichting, communicatie en lobby. De overige 24 cent waren nodig voor fondsenwerving, administratie en beheer. Zie ook besteding inkomsten.

Vragen over de collecte

Mogen de donatiekaartjes in alle brievenbussen worden gegooid?

Nee, dat mag niet. De donatiekaart is ongeadresseerd drukwerk en mag daarom niet worden ingegooid bij een nee/ja- of nee/nee-sticker. In Amsterdam gelden andere regels. Daar mag je alléén ingooien als er een ja/ja-sticker hangt.

Als de collectant alleen online donaties wil ontvangen. Mag dat?

Dit is de keuze van de collectant. Als een collectant geen contant geld wil aannemen, dan hoeft dat niet. De gever kan vriendelijk worden geattendeerd op de andere donatiemogelijkheden. Eventueel kan een donatiekaartje worden aangereikt zodat de gever op een later moment een donatie kan doen.

Hoe kunnen collectanten de collectebus schoonmaken?

De collectebus kan eenvoudig worden schoongemaakt met een zachte doek met een gangbaar schoonmaakmiddel dat iedereen thuis voor handen heeft.

Gaat de Nierstichting de gevers ook informeren over hoe wij dit jaar langs de deuren gaan?

Elk jaar kondigen we de collecteweek aan via een landelijke campagne. Ook dit jaar zal die er zijn.

Wat als een virus oplaait rond de collecteweek?

De collecte gaat gewoon door mits het virus onder controle blijft. Als het nodig is kunnen maatregelen worden genomen. We zullen daar dan direct over informeren en de manier van collecteren daarop aanpassen. We zullen er altijd voor zorgen dat de collecte zal voldoen aan de dan geldende virusrichtlijnen.

Mag collecteren van de overheid?

De 25 collecterende goede doelen van Nederland zijn verenigd in Stichting Collecteplan. Vanuit Stichting Collecteplan is er regelmatig contact met het ministerie van Binnenlandse Zaken. Vanuit de overheid geldt op dit moment geen verbod op collecteren.