Praktische tips

Elk uurtje dat jij besteedt aan de collecte, geeft nierpatiënten hun leven weer terug. En met de antwoorden op veel gestelde vragen én onze tips, wordt de collecte nog leuker.

Antwoorden op veel gestelde vragen aan de deur

Als collectant krijg je mogelijk vragen aan de deur over de Nierstichting en de collecte. Sommige antwoorden ken je wellicht, maar anderen niet. Daarom hebben we veel gestelde vragen voor je beantwoord. Bekijk de veelgestelde vragen aan de deur (pdf).

Eén vraag beantwoorden we graag meteen: besteedt de Nierstichting haar inkomsten wel ten bate van nierpatiënten? Zeker: van elke euro aan inkomsten in 2016 besteedden we 74 eurocent ten bate van nierpatiënten (doelbesteding, totaal € 15,8 miljoen). Namelijk aan wetenschappelijk onderzoek en innovatie, aan ondersteuning van patiënten, en aan voorlichting, communicatie en lobby. Zie ook Besteding inkomsten.

Tips voor succesvol collecteren

• Collecteer langs de deuren rond – of liefst net na – etenstijd. Dan tref je de meeste mensen thuis.
  • Heeft iemand geen contant geld in huis, of de voorkeur om het geld over te maken? Vertel dan over Geef SMS of verwijs naar nierstichting.nl voor een donatie.

Tips voor een leuke collecte

• Reageert iemand onaardig of ontevreden? Laat je niet ontmoedigen. Weet dat het niet persoonlijk is.
  • Vraag iemand mee te lopen tijdens je collecte. Dat is gezellig, en maakt het makkelijker om vol te houden als het even tegen zit.

Tips voor collecteren op alternatieve plekken

• Collecteer (ook) op alternatieve plaatsen: de kantine van je sportvereniging, een markt of winkelcentrum, of op een evenement.
  • Je mag in alle openbare ruimten collecteren; wil je collecteren op een terras, een afgezet evenement- of parkeerterrein, vraag dan toestemming aan de eigenaar.
  • Voorkom ergernis: vraag niet in korte tijd herhaaldelijk om een bijdrage. Vraag bij een supermarkt bijvoorbeeld alleen om een bijdrage aan mensen die de supermarkt uitkomen, en niet aan klanten die binnengaan.

Tips om anderen te inspireren

• Vertel over je ervaring aan vrienden, familie, en via social media.
  • Tref je iemand die nieuwsgierig is naar het werk van de Nierstichting of de collecte? Nodig hem of haar uit om ook te collecteren. Geef bij interesse de contactgegevens door aan je wijk- of collectecoördinator.
  • Heb je zelf een tip voor prettig of succesvol collecteren? Vertel het aan je collectecoördinator of deel het via social media.

En buiten de collecteweek

Elke actie ten bate van nierpatiënten, hoe klein ook, maakt de wereld van nierpatiënten weer groot. Tijdens én buiten de collecteweek.

• Maak anderen enthousiast om een actie te organiseren en verwijs naar actie.nierstichting.nl. Vraag bijvoorbeeld een schoolklas om statiegeldflessen in te zamelen; en de organisatie van een fair om koffie en cake te verkopen voor de Nierstichting.
  • Maak een online collectebus aan; zo kan je het hele jaar makkelijk en veilig donaties werven.