Direct naar inhoud

Nierdonatie

Met een donornier geef je iemand z'n leven terug.

Nierdonatie na overlijden

Liza registreerde zich als orgaandonor nadat haar zoon ziek werd. "Daarvoor was ik er niet tegen, maar hield het me niet bezig. Nu weet ik hoe belangrijk het is."

Nierdonatie bij leven

"Geven is makkelijker dan ontvangen", ervaarde Diny, die een nier gaf aan haar partner Puk. Maar dat is voor iedereen anders. Denk jij erover om nierdonor te worden? Bespreek je voornemen eerst met je huisarts, familie en vrienden. En informeer je vooraf, zodat je de mogelijke gevolgen kent.

Nierteam aan Huis

Op diverse plaatsen in Nederland zijn Nierteams aan Huis actief. Elk Nierteam geeft voorlichting bij nierpatiënten thuis aan hun familie, vrienden en kennissen, over de impact en behandeling van een nierziekte. De teams bestaan uit speciaal voor dit doel getrainde transplantatiecoördinatoren, psychologen en medisch maatschappelijk werkers.

Feiten en cijfers over nierdonatie

Bijna 3 jaar moet je gemiddeld wachten op een nier van een overleden donor, als je een niertransplantatie nodig hebt. Niet iedereen houdt dat vol. In 2015 gingen 73 mensen van de wachtlijst af, omdat hun conditie zo verlechterde dat een transplantatie niet meer kon. En 74 mensen stierven terwijl ze wachtten op een donornier. Eind 2015 stonden bijna 600 mensen op de wachtlijst.

De wachtlijst moet korter!

Het leven van nierpatiënten zoals Mike staat in het teken van wachten. Tot de dialyse klaar is, tot er een donornier is. Of... tot het te laat is. De wachtlijst voor een donornier moet korter! Daarom zet de Nierstichting zich daarvoor in.