Direct naar inhoud

Nierdonatie

Feiten en cijfers nierdonatie

Het tekort aan donornieren is onverminderd groot.

Eind 2015 stonden er 576 mensen op de wachtlijst voor een nier van een overleden donor (de zogeheten actieve wachtlijst). De gemiddelde wachttijd is bijna 3 jaar (namelijk 2,7 jaar). Jaarlijks overlijden er mensen op de wachtlijst omdat een donornier te laat komt. In 2015 stierven 74 mensen op de wachtlijst. En er gingen 73 mensen van de wachtlijst af, omdat hun conditie zo verslechterde dat ze een transplantatie niet meer aan konden.

Behalve een actieve wachtlijst is er ook een zogeheten inactieve wachtlijst. Daarop staan mensen die ook wachten op een donornier van een overleden donor, maar (tijdelijk) niet transplantabel zijn, door complicaties, ziekte of anderszins. Of omdat ze in een (voor)traject zitten met een potentiële levende donor.

Weinig donorregistraties

Iedereen in Nederland die 12 jaar is of ouder, mag zelf kiezen of hij/zij orgaandonor wil worden na overlijden. Maar 60 procent van hen, heeft die beslissing niet geregistreerd in het donorregistratiesysteem. Van de mensen die hun keuze wel registreerden, koos 60 procent er voor om na overlijden donor te zijn.

Als de keuze niet bekend is bij overlijden, moeten nabestaanden hierover beslissen. Dat is belastend. En maar liefst 66 procent van de nabestaanden zegt nee tegen orgaandonatie, als de wens van de overledene niet bekend is. Als iemand wél als donor is geregistreerd en overlijdt, kunnen nabestaanden nog steeds weigeren - maar dat gebeurt bij hooguit 4 procent.

Actief Donor Registratiesysteem

Afgelopen 5 jaar is het aantal mensen dat zijn of haar keuze vastlegde in het donorregister bijna niet gestegen. Méér donorregistraties zijn essentieel om de wachtlijst voor een donororgaan korter te maken. Daarom pleit de Nierstichting voor invoering van een Actief Donor Registratiesysteem (ADR). Onderzoek in landen met zo'n systeem heeft aangetoond dat dit het aantal orgaandonoren wel verhoogt.

In geval van de ADR ontvangt iedereen vanaf 18 jaar een verzoek om de keuze rond donorschap te registreren. Als je daarop niet reageert, ontvang je meerdere herinneringen, en uiteindelijk een bericht dat je als donor bent geregistreerd. Die registratie kan je zelf op elk moment wijzigen.