Boeken

Om nierpatiënten te ondersteunen heeft de Nierstichting diverse boeken uitgegeven, alleen of in samenwerking met anderen. De volgende boeken zijn beschikbaar:

• Het Zoutboek - De ongezouten waarheid
  • 20 Dubbelportretten nierdonatie bij leven
  • Leven met chronische nierschade, handboek voor preventie en zelfzorg
  • Mijn Niergids
  • Dieetboek Eten met plezier

Het Zoutboek

Het is mogelijk om te minderen met zout. Geen zout toevoegen tijdens het koken of aan tafel is daarbij een eerste en belangrijk advies. Maar omdat 80% van het geconsumeerde zout afkomstig is uit bewerkte voedingsmiddelen, kan daar de grootste winst behaald worden. Dit betekent dat mensen andere keuzes moeten maken: minder  voedingsmiddelen gebruiken die niet belangrijk zijn voor de voorziening van voedingsstoffen, maar wél veel zout bevatten. Minder zout eten begint met weten waar zout in zit. Het Zoutboek helpt om grip op zout te krijgen.

Boek bestellen?

Alle diëtisten werkzaam in de nefrologie of cardiologie krijgen van de Nierstichting kosteloos een Zoutboek toegestuurd. Wil je meerdere exemplaren bestellen of val je niet binnen deze beroepscategorie, dan kun je het Zoutboek bestellen voor € 40,- per exemplaar.

Meer hulpmiddelen

Naast het Zoutboek heeft de Nierstichting een Kruidenwijzer en een zoutfolder. De middelen sluiten aan bij de verschillende problemen die patiënten ervaren bij het minderen van zout en ondersteunen de patiënt daardoor elk op een andere wijze. Ontdek hoe je makkelijk minder zout kunt eten.

20 Dubbelportretten nierdonatie bij leven

Het boek '20 Dubbelportretten nierdonatie bij leven' laat op een indringende manier de gevoelens, motivaties en ervaringen zien van ontvangers van een donornier en de levende donoren die hun nier hebben afgestaan. De relaties tussen de ontvanger en de donor zijn zeer divers: van een oma met kleinkind, tot partners, collega’s en een altruïstische donor.

Boek bestellen?

Het portretboek is een luxe uitgave dat als ‘koffietafelboek’ een plaatsje verdient in wachtruimtes en op salontafels, maar ook een mooi geschenk. Het boek is voor € 24,95 inclusief verzendkosten verkrijgbaar. Maak dit bedrag over op NL70 INGB 0000 0880 00 ten name van Nierstichting o.v.v. Dubbelportretten.

Voorlichtingsmiddel

Van het boek is tevens een kleine uitgave beschikbaar als voorlichtingsmiddel. De Nierstichting verspreidt deze uitgave actief aan nierpatiënten en (potentiële) donoren via de dialyse- en transplantatiecentra. Heb je interesse in dit voorlichtingsmateriaal, maar ben je niet aan een dialyse- of transplantatiecentrum verbonden, dan kun je de kleine uitgave bestellen.

Turks en Arabisch

De kleine versie van het dubbelportretboekje kent twee nieuwe uitgaven: een versie met een dubbelportret in het Turks en een versie met een dubbelportret in het Arabisch. Beide versies bevatten ook de andere dubbelportretten en een vertaling van de bijgevoegde interviews.

Mijn Niergids, Leven met een nierfunctievervangende behandeling

Als een nierpatiënt een nierfunctievervangende behandeling moet gaan kiezen, roept dat allerlei vragen op. Welke behandelingen zijn er? Waar voel ik me het beste bij? Welke behandeling is medisch gezien het meest geschikt voor mij en welke past het beste bij mijn leven? 'Mijn Niergids - Leven met een nierfunctievervangende behandeling' geeft antwoord op deze vragen en helpt een nierpatiënt bij het maken van een weloverwogen en persoonlijke keuze.

Boek bestellen?

De Nierstichting stelt Mijn Niergids via zorgverleners gratis aan patiënten beschikbaar. Voor geïnteresseerden is het boek te bestellen bij de Nierstichting door € 21,- inclusief verzendkosten over te maken op NL70 INGB 0000 088 000 ten name van Nierstichting, o.v.v. Mijn Niergids.

Contactpersonen van dialysecentra en predialysepoli's kunnen Mijn Niergids bij de Nierstichting bestellen door ons e-mail te sturen.

Dieetboek Eten met plezier

Speciaal voor nierpatiënten die een dieet krijgen voorgeschreven, geeft de Nierstichting in samenwerking met de Nierpatiënten Vereniging Nederland het dieetboek 'Eten met plezier' uit.

Eten met plezier staat boordevol verrassende recepten, met de bijbehorende voedingswaarden. De vele variatietips maken het koken voor iedereen makkelijk. Door de bijgevoegde kruidenwijzer kan je meteen aan de slag met minder zout koken. De talloze voedingsadviezen van de diëtisten en de analysetabel maken bovendien dat je gerechten naar hartenlust kunt combineren en zelf de voedingswaarden ervan kunt berekenen.

Boek bestellen?

Nierpatiënten die een dieet krijgen voorgeschreven door de arts of diëtist kunnen het dieetboek kosteloos bestellen met behulp van de bestelkaart die zij ontvangen van de diëtist. Eten met plezier is ook bij in de boekhandel verkrijgbaar voor € 24,50.

Leven met chronische nierschade, handboek voor preventie en zelfzorg

Per Åke Zillén, een Zweedse nierpatiënt, is zelf in actie gekomen, nadat hij hoorde dat zijn nierfunctie nog maar 10% was. Hij heeft zijn aanpak en ervaringen opgeschreven in een praktisch handboek, van patiënt tot patiënt vol met tips, informatie en adviezen hoe met de achteruitgaande nierfunctie, de symptomen en de complicatierisico’s van de nierziekte om te gaan.

Het Handboek is bedoeld voor mensen met een achteruitgaande nierfunctie, die nog geen nierfunctievervangende behandeling nodig hebben én die gemotiveerd zijn zelf aan de slag te gaan. De Nierstichting stelt het Handboek gratis ter beschikking aan deze groep nierpatiënten; zij krijgen het boek van hun behandelaar.