Steun onze strijd

tegen toenemende nierschade
1,7 miljoen Nederlanders hebben nierschade. En dit aantal neemt toe. Nierschade is verraderlijk, want vaak merk je het pas als het te laat is. Zelfs lichte nierschade zorgt voor vervroegd overlijden. Als we nu niets doen, wordt het straks wereldwijd doodsoorzaak nummer 5.

Hoe kun je nierschade voorkomen?
Maar liefst 85% van de bevolking eet te veel zout. Zout is schadelijk voor je nieren en verhoogt de bloeddruk. Het goede nieuws is dat je veel nierschade kunt voorkomen, onder andere door zoutbewust te eten. Zonder dat je het door hebt, krijg je meer zout binnen dan goed is voor je nieren. Doordat alledaagse producten meer zout bevatten dan je denkt. Vaak heb je dan ook niet door of je in de supermarkt een goede of zoute keuze maakt. Gelukkig zijn er genoeg gezonde én eenvoudige alternatieven! Daarom zet de Nierstichting zich in voor een zoutbewust leven. Met tips en recepten bieden we je makkelijke én lekkere alternatieven.

Zoutbewuste tips tijdens de feestdagen
December is de maand vol gezelligheid, heerlijke hapjes en diners. Ook dan is het belangrijk om je zoutinname in de gaten te houden om nierschade te voorkomen. Lees hieronder tips hoe je tijdens de feestdagen minder zout kunt eten en koken.

• Kies het minst zoute product
    Door dezelfde producten van verschillende merken te vergelijken zul je ontdekken dat het zoutgehalte kan verschillen per merk. Check dus even het zoutgehalte op het etiket.
  • Kook zoveel mogelijk vers
    Als je verse groente, vlees of vis gebruikt, eet je al snel minder zout dan wanneer je kiest voor bewerkte producten. Maaltijden, soepen en sauzen kun je zelf op een zoutbewuste manier bereiden met verse ingrediënten.
  • Gebruik verse kruiden en specerijen
    Welke smaakmakers gebruik je het meest? Kun je deze vervangen door een zelfgemaakte variant? Begin eens met een sladressing van olie, azijn en knoflook. Klaar voor een volgende stap? Meng je eigen kruiden en leg voorraadjes kruiden­mixen aan. Kijk voor inspiratie op de Kruidenwijzer.

Wil je weten welke producten veel zout bevatten of wil je meer inzicht in hoeveel zout jij eet? Bekijk onze interactieve tools, zoals de zoutmeter en de zoutvergelijker. Of daag jezelf uit met de zoutquiz.

Je ziet een kerstgerecht
Zoutbewuste recepten
Proef zelf hoe lekker zoutbewust eten is. Download de gratis receptenboekjes, waaronder de zoutbewust Kerstrecepten, die eenvoudig te breiden zijn. Minder zout, lekker gezond. Eet smakelijk!

Naar de online receptenboekjes

Dagelijks strijden veel mensen tegen toenemende nierschade: patiënten, hun familie, nierdonoren, collectanten en donateurs, onderzoekers en artsen. Omdat het hun leven, of dat van een dierbare, ernstig en blijvend beïnvloedt. Omdat ze ervan dromen om genezing mogelijk te maken. Of omdat ze willen voorkomen dat zoveel mensen nierschade krijgen of pas laat ontdekken. Maar alleen kunnen ze die strijd niet winnen, dus ze vragen jouw hulp. Want de Nierstichting zet alles op alles om nierschade te voorkomen, behandelen en genezen. Steun de strijd tegen toenemende nierschade.

Ja, ik strijd mee tegen toenemende nierschade

Je kunt betalen via een automatische incasso of ideal
Evelien, nierpatiënt
Evelien
Evelien kreeg op jonge leeftijd diabetes en was altijd moeilijk ‘instelbaar’. Door die diabetes en de schommelende bloedsuikers kreeg ze op haar 25e nierschade.

Zij strijdt tegen toenemende nierziekte
Taurai
verloor al op jonge leeftijd beide nieren. Door zijn strenge dieet, raakte hij geïnteresseerd in lekker en zoutbewust koken.

Hij strijdt tegen toenemende nierschade

Zij strijden tegen toenemende nierschade

• Rosalie Schouten - collectant. “Met dat geld kunnen we ervoor zorgen dat mensen zoals mijn tante blijven leven.”
  • Ron Gansevoort - arts - onderzoeker. “Bevolkingsonderzoek gaat levens redden.”
  • Edward Haarmans - collectant. “Er is nog zo veel om voor te strijden.”
  • Paul Omta - collectant. “Mijn ultieme doel is de implanteerbare kunstnier.”
  • Evelien van den Bos - nierpatiënt. “Zonder die donornier was ik er waarschijnlijk niet meer geweest.”
  • Taurai Becker - nierpatiënt - auteur kookboek. “Zoutbewust eten kan je zo veel ellende met je nieren besparen.”
  • Carola van Dipten - huisarts. “Als huisarts die zelf ook nierschade heeft, zie ik beide kanten.”
  • Annemiek Dorgelo - medewerker Nierstichting. “Zelfs ík schrok van de aantallen mensen die nierschade hebben.”