De Nierstichting opnemen in uw testament

Overweegt u de Nierstichting op te nemen in uw testament? Een bijzonder gebaar dat wij zeer waarderen. Hier vindt u alle praktische informatie.

De Nierstichting ontvangt geen geld van de overheid. Mede dankzij nalatenschappen, die een groot deel uitmaken van de inkomsten, kan de Nierstichting zorgen voor wetenschappelijke doorbraken en innovaties, zoals de draagbare kunstnier. Met uw nalatenschap maakt u écht verschil voor het leven van nierpatiënten van deze en opvolgende generaties.

Vanwege de ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instelling) hoeft de Nierstichting geen successierecht of schenkingsbelasting te betalen. Een nalatenschap komt dus volledig ten goede aan de Nierstichting.  Een notaris kan uw voorkeuren en wensen vastleggen in een testament.

Een testament laten opmaken is eenvoudig. Volg de onderstaande 3 stappen:

Stap 1. Legaat of erfstelling

U kunt de Nierstichting als begunstigde opnemen in uw testament. Er zijn twee mogelijkheden.

• Legaat: de Nierstichting wordt legataris en ontvangt een specifiek geldbedrag of een eigendom (legaat) uit uw nalatenschap.
  • Erfstelling: de Nierstichting wordt (mede-)erfgenaam en ontvangt (een deel van) het bezit uit uw nalatenschap.

Een belangrijk verschil tussen erfgenamen en legatarissen is dat een legataris niet aansprakelijk is voor eventuele schulden uit een erfenis.

Stap 2. Bespreek uw wensen met de notaris

De notaris maakt uw testament op. Tijdens het eerste gesprek vertelt u de notaris wat uw wensen zijn. De notaris informeert u over de mogelijkheden en kosten.

Stap 3. Het testament ondertekenen

Op basis van uw wensen stelt de notaris een ontwerptekst op. Deze ontvangt u per post, met een toelichting. Samen met de notaris neemt u de tekst door en kunt u eventueel wijzigingen aanbrengen. Als alles naar wens is, ondertekent u het testament. U krijgt een afschrift thuisgestuurd.

Uw testament veranderen?

Wat u vastlegt in uw testament is bindend, maar u kunt een testament altijd laten veranderen. Het is verstandig elke drie tot vijf jaar te bekijken of uw testament nog afgestemd is op uw actuele, persoonlijke situatie en wensen. Zo zorgt u er ook voor dat nieuwe wet- en regelgeving niet nadelig uitpakken voor uw testament. Doe de TestamentTest om dit te checken.

Besparen op uw testament?

Voorheen was het alleen mogelijk om uw testament te regelen bij de notaris. Tegenwoordig kunt u dit ook zelf online doen op bijvoorbeeld NuNotariaat. Dat bespaart de notaris veel tijd, waardoor de kosten van het testament lager zijn dan bij een reguliere notaris. U bepaalt zelf welke personen en organisaties u wilt begunstigen. Bekijk deze pagina voor meer informatie over besparen op uw testament.

Vragen over nalaten aan de Nierstichting?

Mogelijk wilt u zich laten informeren over hoe uw bijdrage het verschil kan maken. Neem hiervoor vrijblijvend contact op met Nierstichting-adviseur Cindy Letschert.

Stuur een e-mail