Kiezen voor gezond iets makkelijker bij Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza

Vandaag is het onderzoek Superlijst Gezondheid gepubliceerd. Het laat zien dat supermarkten veel meer kunnen doen om de gezonde keuze makkelijker te maken. Het onderzoek is gedaan door Questionmark, in samenwerking met de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie waar Nierstichting onderdeel van is.

Ongezonde voeding is op dit moment na roken, de belangrijkste vermijdbare oorzaak waardoor mensen overlijden of op jongere leeftijd ziek worden. Een ongezond voedingspatroon leidt in veel gevallen tot ernstige gezondheidsproblemen en een verhoogde kans op (chronische) ziekten* op volwassen leeftijd. Op dit moment eet en drinkt vrijwel niemand volledig gezond en heeft 1 op de 8 kinderen overgewicht. Ruim twee derde van ons dagelijkse eten komt uit de supermarkt. Supermarkten hebben daarmee een grote invloed op ons voedingspatroon.

De Superlijst vergelijkt wat acht Nederlandse supermarkten doen om hun klanten te ondersteunen bij het kiezen voor gezond eten en drinken.

Welke supermarkten zijn goed bezig?
Het onderzoek laat zien dat er grote verschillen zijn tussen de supermarktketens, ongeacht hun formule of marktaandeel. Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza lopen voorop; Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Plus zijn minder ver. Over de gehele linie stimuleren supermarkten gezonde voeding nog te weinig en is er voor de hele sector nog veel te verbeteren:

• gemiddeld 82% van de aanbiedingen in reclamefolders is ongezond;
  • bij vrijwel alle kassa's liggen snoep en chocola voor het grijpen;
  • supermarkten hebben zichzelf geen duidelijk doel gesteld om minder ongezonde producten te verkopen.

Supermarkten komen hun afspraken niet na
In het Preventieakkoord Overgewicht (2018) hebben supermarkten toezeggingen gedaan op de Schijf van Vijf, maar Superlijst Gezondheid toont aan dat supermarkten te weinig doen om hun klanten gezond te laten eten. Een overvloed aan o.a. ongezonde, te zoute producten, die vaak voor het grijpen liggen.

De Superlijst Gezondheid zien wij als een nulmeting die inzichtelijk maakt dat er voor iedere supermarkt enorme kansen liggen om daadwerkelijk een gezonde supermarkt te worden.

*  Onder meer hart- en vaatziekten, diabetes type 2, chronische nierschade, kanker en spijsverteringsziekten