Eerste financieringsronde NextKidney BV levert € 6 miljoen op voor volgende stap draagbare kunstnier

NextKidney BV heeft in een eerste financieringsronde € 6 miljoen opgehaald. Hiermee wordt de volgende stap gezet in de realisatie van de draagbare kunstnier; een kleinere, lichtere en gebruiksvriendelijke versie van het bestaande hemodialyse apparaat dat makkelijk is mee te nemen in een koffer. Deze eerste financieringsronde stelt NextKidney BV in staat om het prototype gereed te maken voor klinische testen. Fondsen werden ingezameld door een Frans syndicaat - onder leiding van Jerome Augustin, CEO NextKidney BV – en oprichters Debiotech SA en de Nierstichting.

NextKidney BV is de in 2020 opgerichte onderneming waarin de verdere ontwikkeling van de draagbare kunstnier is ondergebracht door de Nierstichting en samenwerkingspartner Debiotech. Het doel: de draagbare kunstnier zo snel mogelijk op de markt te krijgen. NextKidney ontwikkelt de technologie van de draagbare kunstnier door om deze over een aantal jaar geïntegreerd over te dragen aan een marktpartij.

Prototype klaar voor klinische proeven
Deze financieringsronde stelt NextKidney BV in staat om het prototype klaar te maken voor klinische testen. John Stooker, Chief Financial Officer bij NextKidney BV: "Momenteel spreken we ook met verschillende geïnteresseerde andere partijen om NextKidney via klinische testen op weg naar marktintroductie te financieren. Essentiele stappen om de draagbare kunstnier bij patiënten te brengen."

Doorbraak in thuishemodialyse
Patiënten moeten de vrijheid hebben om te kiezen voor een dialysebehandeling die het beste in hun leven past. De huidige hemodialyseapparatuur en inrichting van de dialysezorg werpen voor veel nierpatiënten drempels op om te kiezen voor thuishemodialyse. Een kamer in huis moet omgebouwd worden tot ‘ziekenhuis aan huis’, er moet ruimte zijn voor opslag van vloeistoffen en disposables en de partner moet een opleiding volgen. De draagbare kunstnier kan dat veranderen. Door zijn compacte formaat past hij op het nachtkastje. En door de innovatieve sorbenttechnologie is er minder vloeistof nodig en zijn geen speciale krachtstroom- en wateraansluiting nodig. "Wij streven naar een behandeling die zich afstemt op het leven van patiënten, zodat zij meer vrijheid krijgen. Met de draagbare kunstnier werken we eraan deze stap te kunnen zetten,” aldus Tom Oostrom, directeur Nierstichting en lid van de Raad van Commissarissen van NextKidney BV.

Samen met partners
De Nierstichting is initiatiefnemer van het draagbare kunstnier project. Voor de realisatie van de draagbare kunstnier werkt zij samen met ontwikkelpartners Debiotech SA en Dialyss Pte Ltd en met ondersteuning van drie grote zorgverzekeraars: CZ, Zilveren Kruis en Menzis. Deze partijen betalen niet alleen mee, ze bereiden ook het zorgconcept én vergoeding van behandelingen met de draagbare kunstnier aan patiënten voor.