Kijk zaterdag 12 november De Nalatenschap

Aanstaande zaterdag om 16.30 uur op SBS6 staat in het tv-programma De Nalatenschap het verhaal van Ties (3) centraal. Ties is geboren met een ernstige aangeboren nierziekte. Zijn nierziekte zorgt voor veel onzekerheid en zorgen over zijn gezondheid. Ouders Joëlle en René vertellen over Ties en de impact van zijn nierziekte op hun jonge gezin.

‘Je weet niet wat je te wachten staat’, aldus zijn moeder Joëlle. ‘Al tijdens de zwangerschap was onduidelijk wat een aangeboren nieraandoening voor de gezondheid van je kind betekent. Die onzekerheid is slopend.’
Ties is een vrolijk mannetje en op dit moment gelukkig ‘redelijk stabiel’ waardoor het gezin een iets normaler leven kan leiden. Maar hoe de toekomst er voor het gezin uitziet, blijft altijd spannend.

Nierziekten voorkomen en genezen
De Nierstichting zet zich in om nierziekten te voorkomen of beter te genezen. Ties werkt mee aan het in de aflevering uitgelichte onderzoek van kinderarts-nefroloog Rik Westland (Emma Kinderziekenhuis-Amsterdam UMC). Dit onderzoek naar aangeboren nierziekten bij kinderen is met financiële steun van de Nierstichting tot stand gekomen. Het heeft als doel meer gegevens te verzamelen om andere families in de toekomst beter te kunnen informeren over het ziekteverloop van hun kind.