500 kilometer in 24 uur fietsen om tegen chronische nierschade te strijden

In het weekend van 1 en 2 juli aanstaande rijden meer dan 100 deelnemers de Coast to Coast Challenge. Een bijzondere fietsestafette van 500 kilometer door tien provincies, van het Groningse Zoutkamp naar het Zeeuwse Zoutelande. Initiatiefnemer van het evenement is de Nierstichting die met de tocht aandacht vraagt voor de schadelijke gevolgen van overmatig zoutgebruik. ‘Als we niets doen, is nierfalen straks de vijfde ziekte wereldwijd. Met dramatische gevolgen’, aldus Tom Oostrom, directeur van de Nierstichting.

Overmatig zoutgebruik
De ‘zoute’ locaties staan symbool voor het schadelijke effect van zout op de nieren en het belang van een gezonde leefstijl om nierfalen te voorkomen. Iets wat al te laat is voor de maar liefst 1,7 miljoen Nederlanders die al chronische nierschade hebben. En daar komen elk jaar circa 2000 patiënten bij. Dit aantal stijgt snel, mede door de vergrijzing en de toename van het aantal mensen met diabetes en te hoge bloeddruk.

Rijden voor een toekomst
Iedere deelnemer aan de Coast to Coast Challenge heeft zijn eigen motivatie om mee te rijden. Oud-wielerprof Maarten Tjallingii verloor, toen hij nog maar twee jaar oud was, zijn nier vanwege een tumor. Toch voelt hij zichzelf geen nierpatiënt. Door dit weekend de totale 500 kilometer te rijden hoopt hij anderen te inspireren dat je ook met één nier alles kan bereiken. Deelnemer Dries Beljon stond zijn nier af aan zijn inmiddels elfjarige zoon, die nog maar een nierfunctie van slechts 2% had. Nu doet hij mee om geld in te zamelen voor hoognodig onderzoek naar nierfalen.

Beljon: “Na jaren vol ziekenhuisbezoeken, controles, opnames kwam als volgende stap de niertransplantatie. Een transplantatie die door COVID-19 ook nog uitgesteld moest worden. Met nog 2% nierfunctie bij onze zoon kon ik mijn linkernier doneren en kreeg hij een nieuw leven. De zorg is er nog steeds, elke dag neemt hij immuunsysteemonderdrukkende medicijnen om afstoting te voorkomen, maar er is meer rust. Hij is sterker dan ooit en we hebben goede hoop dat hij hier lang mee door kan. Maar er is meer nodig. Bijna niets in het leven is 100% zeker, maar wel dat donaties nodig zijn voor het onderzoek naar bijvoorbeeld de draagbare kunstnier, het gebruik van medicijnen, het ‘tijdig’ herkennen van nierschade en aangeboren afwijkingen én ook onderzoek over hoe beter en langer te leven na transplantatie.”

Onvergetelijk avontuur
Het wordt dan ook een emotionele tocht en een onvergetelijk avontuur. De strijd met de weerelementen, het rijden in de nacht, de steun van elkaar en de aanmoedigingen van vrienden en familie onderweg. Naar verwachting komen de eerste renners op zondagochtend 2 juli aan in Zoutelande. Jumbo-Visma-renner en Goesenaar Mick van Dijke rijdt de laatste kilometers mee met Tjallingii en zal tussen 10.00 en 11.00 uur de cheque met de totale opbrengst overhandigen.