22e editie Summerschool groot succes

Van 5 tot en met 7 juli kwamen 38 deelnemers van verschillende Nederlandse universitaire medisch centra samen voor de 22e Summerschool. Tijdens de Summerschool krijgen jonge onderzoekers aanvullend onderwijs vanuit onderzoekdisciplines die voor de nefrologie interessant zijn.

De Nierstichting en een organiserend comité vanuit het Erasmus MC, Radboudumc en UMCG organiseren de Summerschool om de wetenschappelijke infrastructuur en kwaliteit van het Nederlands nieronderzoek te bevorderen en om jonge onderzoekers te stimuleren zich te binden aan het nefrologisch onderzoek. Veel deelnemers van de Summerschool vragen later in hun carrière financiering aan bij de Nierstichting. Sommige gerenommeerde onderzoekers die nu presentaties verzorgden, hebben in het verleden zelf deelgenomen aan het event. De Summerschool is dan ook een echte kweekvijver voor nefrologisch onderzoekerstalent. Daarnaast is het belangrijk dat de deelnemers fysiek aanwezig zijn. Zo kunnen zij elkaar goed leren kennen en daarmee hun netwerk vergroten.

Dit jaar kwamen de deelnemers samen in Soesterberg. Daar volgenden zij studie-workshops over onderwerpen als immunologie, dialyse en transplantatie. Ook kregen zij presentaties van nationale en internationale onderzoekers uit het nefrologisch veld, een patiëntvertegenwoordiger en vertegenwoordigers van de Wetenschappelijke Raad. Een ander belangrijk onderdeel is het deelnemen aan groepsopdrachten. Er was bijvoorbeeld een debat over medisch-ethische dilemma’s en een onderdeel waarbij de groepjes een projectvoorstel maakten en presenteerden. De Summerschool sloot af met een minisymposium van prof. dr. Daniël van Raalte (Amsterdam UMC) over het verband tussen diabetes en nierziekten en dr. Siebe Spijker (LUMC) vertelde over mini-nieren die worden ontwikkeld vanuit stamcellen.

Winterschool 2023