'Ik hoop dat patiënten en naasten troost halen uit mijn muziek'

Nierschade heeft grote invloed op het leven van patiënten en hun naasten. Dit ervaart ook Marcel Siebers uit Cuijk. Zijn vrouw Gita kreeg een nier van hun dochter Léonie. Marcel is beiaardier en componist. Hij zette zijn gevoelens om in de carilloncompositie Transplant Ballad.

In de film is een kort fragment van de Transplant Ballad te horen.

Gita loopt jarenlang rond met een hoge bloeddruk, als blijkt dat zij net als haar vader en broer cystenieren (ADPKD) heeft. Een enorme schok voor Gita en haar gezin. Het gaat lange tijd goed. Tot 11 jaar later een niertransplantatie onvermijdelijk is en Gita een nier krijgt van hun dochter Léonie.

Transplant Ballad
Marcel: ‘Ik vond het een mooie uitdaging om het stuk Transplant Ballad voor beiaard te componeren op basis van de ervaringen die mijn vrouw Gita heeft ondervonden door haar nierziekte. Hierbij heb ik de lijdensweg van de nierziekte richting transplantatie en de herwonnen energie proberen te verklanken. Ik hoop dat patiënten en naasten troost halen uit mijn compositie.’

Van diagnose naar levensenergie
De structuur van de compositie kenmerkt zich in een onrustige opbouw, om de openbaring van de nierziekte van sluimerend naar steeds heftiger te tonen. Als eenmaal de heftige diagnose komt dan gaat het over naar een middendeel in mineurstemming om de berusting hierin te laten horen, maar óók de wil om er het beste van te maken. Hierna komt de oplossing en is er nieuwe hoop omdat er een donor is.  De hernieuwde levensenergie uit zich in een opgewekte energieke afsluiting van de compositie.

Collecteweek van de Nierstichting 2023
De compositie is tijdens de Nierstichting collecteweek van 17 t/m 23 september 2023 te beluisteren. Dit gebeurt op diverse carillons door het hele land. Het stuk zelf duurt 5 minuten.
Een overzicht van de plaatsen en tijden waar in Nederland de compositie is te beluisteren.

Marcel