8,1 Miljoen Nederlanders als donor in het register

Elk jaar geeft het CBS een overzicht van de donorregistraties in Nederland. Het CBS geeft in het persbericht van 26 oktober aan dat per 1 januari 2023 10,8 miljoen Nederlanders actief een keuze hebben ingevuld. Met de invoering van de nieuwe Donorwet staan alle Nederlanders (18+) in het Donorregister, waarbij 8,1 miljoen Nederlanders nu met ‘Ja’ of ‘geen bezwaar’ zijn geregistreerd als donor.

Deze stijging van het aantal donoren heeft een positief effect op het aantal transplantaties. Daarmee wordt het eerste succes van de nieuwe Donorwet goed zichtbaar.

Mariette Kraayvanger, programmamanager Donatie en Transplantatie Nierstichting: Het positieve effect van de nieuwe Donorwet zien we terug in de toename van het aantal mensen dat bereid is te doneren en hierdoor ook in het aantal transplantaties. Voor patiënten op de wachtlijst betekent dit dat zij meer perspectief hebben op een transplantatie, waarmee zij hun leven weer terugkrijgen.”

Gesprek met je naasten
Vanuit de Nierstichting benadrukken we het belang van het praten over je donorkeuze bij leven. Als iemand zijn/haar keuze niet heeft besproken met zijn naasten kan dat tot twijfel leiden bij de familie. In sommige gevallen kan dit betekenen dat, ondanks dat het familielid de keuze heeft gemaakt om orgaandonor na overlijden te willen zijn, de artsen besluiten niet over te gaan tot donatie. Het is dus belangrijk om nu het gesprek aan te gaan met familieleden over ieders wensen bij overlijden. Dat voorkomt veel onduidelijkheid en moeilijke keuzes op een emotioneel moment. Onlangs is er vanuit de overheid een campagne gestart ‘Vraag het gewoon’, die deze urgentie benadrukt. De Nierstichting geeft daarnaast ook een aantal praktische tips over hoe zo’n lastig gesprek toch aan te gaan.