Gezonde keuze bijna onmogelijk door invloed voedselindustrie

Gezond eten en drinken is voor de grote meerderheid van Nederland belangrijk, maar toch heeft 50% van de Nederlanders overgewicht of obesitas. Hierdoor nemen chronische ziektes, zoals nierziekte, toe. Een belangrijke oorzaak is dat ongezond eten en drinken overal verkrijgbaar is en wordt gepromoot. Mede door de voedingsindustrie is het bijna onmogelijk een gezonde keuze te maken, stelt de Nierstichting samen met drie andere gezondheidsfondsen. Daarom starten ze vandaag samen met drie BN'ers de een campagne om Nederland wakker te schudden.

In een driedelige documentairereeks ‘Op zoek naar gezond’ leggen Renze Klamer, Hanna Verboom en Fidan Ekiz de pijnlijke waarheid over wat we eten en drinken op tafel. Politiek, reclamemakers, supermarkten, consumenten en voedselfabrikanten wordt de vraag voorgelegd: “Hoe kan het dat gezond eten en drinken zo moeilijk is?” Meer informatie over de nieuwe campagne en de schokkende antwoorden zijn te vinden op www.opzoeknaargezond.nl

Onbewust verleid
Uit onderzoek van de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG), waar de Nierstichting onderdeel van is, blijkt dat 80% van het voedselaanbod in de supermarkt ongezond is. Bijna de helft (48%) van de volwassenen in Nederland denkt dat reclames voor eten en drinken geen invloed hebben op hun keuze. Dit terwijl de voedingsmiddelenindustrie jaarlijks maar liefst 1,6 miljard euro uitgeeft aan reclames, waarvan 80% aan reclame voor ongezonde voeding. De belangrijkste doelgroep van deze ongezonde reclames zijn helaas kinderen. De alliantie vindt het de hoogste tijd dat de consument weet hoe de vork in de steel zit en stelt dat de voedingsindustrie het maken van gezonde keuzes momenteel onmogelijk maakt.

“Consumenten hebben het idee dat ze zelf bepalen wat ze eten, maar de beschikbaarheid van ongezond voedsel is zo dominant dat er geen sprake is van een eerlijke keuze. We worden continu verleid tot het maken van ongezonde keuzes, waardoor het heel moeilijk is om gezond te eten en te drinken. Daarom luiden wij nú de noodklok. We willen dat er een pakket aan wettelijke maatregelen komt die zorgen voor een gezonder aanbod van eten en drinken: onder andere een verbod op kindermarketing voor ongezond eten en geen btw op groenten en fruit. We eten onszelf nu letterlijk ziek. De gevolgen zijn enorm; er komt een tsunami aan mensen met diabetes, hart- en vaatziekten, nierschade en spijsverteringsziekten op ons af,” aldus Diena Halbertsma, voorzitter AVGG.

Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie
De AVGG werkt samen met de Nierstichting, Hartstichting, het Diabetes Fonds en de Maag Lever Darm Stichting en met UNICEF Nederland, de gemeente Amsterdam en JOGG aan een gezondere voedselomgeving, vooral voor kinderen. Zij doet dat binnen de Gezonde Generatie, een unieke samenwerking van 22 gezondheidsfondsen met als missie dat de Nederlandse jeugd in 2040 de gezondste is. Met die reden doet de Alliantie nu een dringende oproep aan supermarkten, voedselfabrikanten, reclamemakers en de politiek: maak gezond eten en drinken makkelijk! Via Op zoek naar gezond is naast de documentairereeks meer informatie en alle antwoorden op de vragen ‘waarom gezond eten en drinken zo moeilijk is’ te vinden.