Nierstichting investeert in onderzoek naar herstel nierschade

Nierschade is verraderlijk. Vaak merk je het pas als het te laat is. Hoe mooi zou het zijn als we het lichaam kunnen helpen zelf de schade te repareren? In het UMC Utrecht kweken ze nierbuisjes voor onderzoek om dat te bereiken. In kleine stapjes komt dat doel dichterbij.

Ongeveer één miljoen nierbuisjes doen het belangrijke werk van een gezonde nier. Ze halen afvalstoffen en overtollig vocht uit het bloed en laten dit via de urine uit het lichaam verwijderen. Andersom herwinnen de nierbuisjes nuttige stoffen uit de urine, zoals bouwstenen van eiwitten, bepaalde zouten en water. Zo zorgen de nierbuisjes voor een ingenieus evenwicht en gezond lichaam.

Nierschade
Maar nierbuisjes kunnen beschadigd raken. In een gezonde nier worden nierbuiscellen geleidelijk vervangen door nieuwe. Bij ernstige schade lukt dat niet meer en ontstaat uiteindelijk nierfalen. Op den duur is dan nierfunctievervangende behandeling nodig: dialyse of transplantatie.

Regeneratieve geneeskunde
De kern van regeneratieve geneeskunde is het herstellen van beschadigde weefsels door gebruik te maken van de kracht van het lichaam zichzelf te genezen. Onder leiding van Marianne Verhaar, hoogleraar Experimentele Nefrologie van het UMC Utrecht, werkt een team aan het kweken van nierbuisjes uit stamcellen van nierpatiënten of gezonde vrijwilligers. Met dit onderzoek aan gekweekt nierweefsel willen ze achterhalen hoe nierbuisjes beschadigd raken en hoe ze hersteld of vervangen kunnen worden.

Marianne Verhaar: “Het zou fantastisch zijn als het ons lukt om het lichaam te helpen zélf kapotte nierbuisjes te repareren. In de komende jaren proberen we een model te ontwikkelen om nierziekten beter te begrijpen en nieuwe medicijnen te testen. In kleine stappen geeft dat hoop aan nierpatiënten.”

REGMED XB
Het onderzoek van het team van Marianne Verhaar maakt deel uit van het RegMed XB programma, een grootschalig onderzoek gericht op het ontwikkelen van regeneratieve behandelingen voor zieke organen. De Nierstichting investeert al sinds 2017 in dit programma, dat zij mede heeft geïnitieerd. Het is een samenwerkingsverband tussen universiteiten, bedrijven, overheden en gezondheidsfondsen. De Nierstichting is hoopvol dat de bredere aanpak en de specifieke onderzoeksgebieden binnen RegMed XB uiteindelijk zullen leiden tot de genezing van nierziekten.

Wereldwijd verwachten wetenschappers, artsen en patiënten veel van regeneratieve geneeskunde.
Hier lees je er meer over en kun je zelf een vraag stellen.

regmed xb