Eerste winnaar Research for Health Award van de Nierstichting bekend

De ‘Nierstichting Research for Health Award’ is voor het eerst uitgereikt aan het beste onderzoekstraject van de Nierstichting dat afgerond is in het afgelopen jaar. Nierschade is een onderbelicht volksgezondheidsprobleem en de Nierstichting wil met deze prijs stimuleren dat succesvol nieronderzoek ook leidt tot impact voor de patiënt.

Merel van Diepen en haar team (LUMC klinische Epidemiologie) wonnen de prijs met hun project ‘External Validation of Prediction Models in Nephrology', waarvoor ze een Kolff Junior toekenning hebben ontvangen van de Nierstichting.

Onderzoek
Het doel van de studie van Merel van Diepen en haar team is het testen en valideren van voorspellingsmodellen voor klinisch relevante uitkomsten in patiënten met chronische nierschade. Ze onderzochten in hun project bestaande voorspellingsmodellen en hebben die in nieuwe patiënten getest en met elkaar vergeleken.

Selectie
De onderzokers van de drie meest relevante onderzoeken van het afgelopen kalenderjaar presenteren hun onderzoek aan een jury van wetenschappers, bestaande uit leden van de Wetenschappelijke Raad, en patiëntenreviewers uit de Patiënten Raad van de Nierpatiëntenvereniging. Aan het project met de hoogste score wordt de prijs toegekend. De scores zijn gebaseerd op drie criteria: succes van het project, potentie voor opvolging naar impact en de overtuigende presentatie van het onderzoek.
Uit handen van directeur Nierstichting, Tom Oostrom, ontving projectleider Merel van Diepen de prijs. “Naast dat het een eer is om de prijs te winnen, zie ik het ook als een bevestiging dat we op de goede weg zijn en dat dit soort onderzoek naar voorspelmodellen, waar we ook nu nog steeds mee bezig zijn, echt belangrijk is voor de impact op de patiënt. En dat is waar je het als onderzoeker voor doet”, aldus Merel van Diepen.

Vervolg
Een belangrijk criterium van de prijs is de hoge potentie voor opvolging in de richting van impact voor de patiënt.
Arjen Rienks, teamleider onderzoek en Innovatie bij de Nierstichting: “We willen dat ons onderzoek op korte of lange termijn leidt tot vooruitgang voor de patiënt. Het onderzoek van Merel laat goed zien hoe dat kan. Inmiddels heeft zij ook een Kolff Senior Beurs ontvangen om in voorspellende modellen die dingen in te bouwen die patiënten echt belangrijk vinden.”
De Nierstichting investeert in baanbrekend onderzoek op het gebied van (voorkomen van) nierschade en nierziekten. Het belang van kwalitatief goed en impactvol onderzoek is groot en draagt bij aan de missie van de Nierstichting en de Nierpatiënten Vereniging Nederland om te strijden voor gezonde nieren voor iedereen en om het leven van nierpatiënten te verbeteren.