Nú wettelijke maatregelen om groei overgewicht tegen te gaan

Een gezonde toekomst met minder roken, alcohol en obesitas. Vijf jaar geleden is het Nationaal Preventieakkoord (NPA) door het kabinet gesloten en alle doelstellingen voor een gezondere samenleving worden niet gehaald. Dat blijkt vandaag uit de doorrekening van het RIVM op het NPA. Niet roken, minder zoutgebruik en minder overgewicht kan nierschade helpen voorkomen.

1,7 Miljoen Nederlanders hebben nierschade. En dit aantal neemt toe. Als we nu niets doen, wordt nierschade straks wereldwijd doodsoorzaak nummer 5. Als we de toename niet stoppen, zijn de gevolgen enorm voor de kwaliteit van leven, de zorgkosten en beschikbare arbeidskrachten binnen de maatschappij.

Nierstichting maakt zich daarom grote zorgen over de uitkomsten van de doorrekening van het huidige Preventie-Akkoord van RIVM; het preventie akkoord helpt bij lange na niet genoeg in de strijd tegen overgewicht en roken. Meer effectieve maatregelen zijn snel nodig! Want de helft van alle Nederlanders heeft een (chronische) ziekte, waaronder nierschade, en dit aantal neemt alleen maar toe.

Het is cruciaal onze voedselomgeving te verbeteren en deze crisis aan te pakken. Momenteel valt 80% van het supermarktaanbod buiten de Schijf van Vijf. Gezonde voeding is duurder geworden dan ongezonde voeding. De sterke groei van het aantal fastfoodbedrijven vergroot het ongezonde voedselaanbod. Gemeenten hebben onvoldoende mogelijkheden nieuwe fastfoodbedrijven te weren. De voedselbranche besteedt jaarlijks 1,6 miljard euro aan reclame, waarvan zo'n 80% gericht is op ongezonde voeding.
Vooral voor kinderen is dit schadelijk, aangezien ongezonde gewoontes op jonge leeftijd vaak leiden tot ongezonde gewoontes in het volwassen leven.

Onze oproep, samen met andere gezondheidsfondsen: kies voor een ambitieuze langetermijnstrategie om onze voedselomgeving gezonder te maken. Snel invoeren van wettelijke maatregelen met duidelijke afspraken:

• Geen btw op groente en fruit
  • Slimme suikertaks op alcoholvrije dranken
  • Marketingverbod op ongezond voedsel voor kinderen
  • Minder suiker, zout en verzadigd vet in producten
  • Meer tools voor gemeenten om voedselaanbieders met een overwegend ongezond voedselaanbod te weren
  • Zorg dat scholen structureel gezonde maaltijden kunnen aanbieden