Van nierdonatie tot 4Daagse: het inspirerende verhaal van Cor Hattink

Cor Hattink bewijst dat het mogelijk is om na het doneren van een nier een actief leven te leiden. In 2017 nam hij het initiatief om het leven van zijn buurman Rob te veranderen door hem één van zijn nieren te schenken. Nu, zeven jaar later, staat Cor op het punt om deel te nemen aan de Nijmeegse 4Daagse om aandacht te vragen voor de Nierstichting.
Cor Hattink

"Toen ik met pensioen ging, wilde ik iets bijzonders doen", vertelt Cor. "Ik las over nierdonatie op de website van de Nierstichting en dacht bij mezelf: als ik een reservenier heb, waarom zou ik die niet delen met iemand anders?" Na een reeks tests in het UMC Groningen,ontdekte Cor dat hij wegens privacyredenen niet op de hoogte zou worden gesteld van de ontvanger van zijn nier. "Mijn vrouw herinnerde me aan Rob, mijn bovenbuurman. Ik wist dat hij nierproblemen had, dus ging ik bij hem langs. En ja hoor, dezelfde bloedgroep én op zoek naar een nier!"

Buurman en Buurman
Binnen een mum van tijd werd de niertransplantatie in gang gezet. 'Buurman & Buurman' werden de mannen genoemd in het UMCG. Na de transplantatie was Cor al binnen een paar uur weer helemaal de oude. “Ik merk er helemaal niets van dat ik nog maar één nier heb. Mijn leven is compleet hetzelfde, ik kan alles nog even goed.” Daarentegen staat Rob’s leven sinds de transplantatie helemaal op z'n kop. “Voorheen stond er elke week een vrachtwagen met vloeistoffen voor de deur, omdat Rob elke nacht moest dialyseren. Nu is dat allemaal niet meer nodig, Rob voelt zich geweldig!”

Wandelen voor de Nierstichting
Ondanks zijn ene nier, legt Cor dagelijks flinke afstanden af. Zijn deelname aan de Nijmeegse 4Daagse komt dan ook niet als een verrassing voor zijn omgeving. “Ik houd enorm van uitdagingen en ben altijd al een wandelliefhebber geweest”, legt hij uit. “Dit jaar begint de 4Daagse op mijn verjaardag: hét moment om een keer mee te doen.”
Cor heeft een sponsorpagina aangemaakt waarmee hij donaties binnenhaalt voor de Nierstichting. Hij is blij verrast door alle betrokkenheid. “Ik heb mijn actie beneden in mijn appartementencomplex gedeeld en veel bewoners reageren heel enthousiast. Ze vinden het geweldig”, vertelt hij met een glimlach.

Cor Hattink

Inspiratiebron
Voor Cor is zijn deelname aan de 4Daagse niet alleen een persoonlijke uitdaging, maar ook een kans om anderen te inspireren om te doneren. "Ik hoop dat mijn verhaal laat zien dat het mogelijk is om met één nier een normaal en actief leven te leiden", zegt hij. "En ik wil mensen aanmoedigen om na te denken over het doneren van een nier. Je kunt echt een verschil maken in iemands leven."

Wil je Cor een steuntje in de rug geven? Ga dan naar Cor - 4Daagse.