Laser speckle imaging: a real-time tool for viability assessment of extended criteria donor kidneys during normothermic machine perfusion

Projectcode 19OI09 Projectleider dr. Robert Minnee Projecttype Innovation Organisatie Erasmus MC - Afd. Transplantatiechirurgie Toegekend bedrag € 95.000,00 Startdatum 1-09-2019 Status Afgerond

Doel

Onderzoeken of laser speckle contrast imaging gebruikt kan worden om de kwaliteit van donornieren beter in kaart te brengen

Samenvatting

Er is een ernstig tekort aan donornieren, waardoor er patiƫnten overlijden terwijl ze op de wachtlijst staan. Niertransplantatie vergroot de levensverwachting en verbetert de kwaliteit van leven. Om deze redenen is het belangrijk dat er meer donornieren beschikbaar komen. Het goedkeuren van suboptimale overleden nierdonoren (extended criteria donoren) kan hieraan bijdragen. Dit zijn donoren die nu vaak worden afgewezen omdat medici twijfelen aan de kwaliteit.
Het vervoeren van donornieren gebeurt door middel van een draagbare machine die de donornier koelt. Eerder onderzoek laat zien dat donornieren die na aankomst in het transplantatie centrum nog een aantal uur juist warm werden behandeld (warme machineperfusie) een betere transplantaatoverleving hebben. Na transplantatie werken deze nieren sneller en beter. Bij warme machineperfusie wordt de nier die uit een overleden donor is gehaald, aangesloten op een pomp. Deze pomp pompt een mengsel van bloed, medicijnen en voedingsstoffen door de nier. Deze methode is ook te gebruiken om de kwaliteit van afgewezen donornieren te verbeteren waardoor ze alsnog geschikt zijn voor transplantatie.
Er is nog geen betrouwbare manier waarop de kwaliteit van de donornier tijdens machineperfusie te testen is. Nu gebeurt dit op basis van de kleur van de gehele nier. Echter, dit geeft alleen een algemene indruk van de doorbloeding van de nier. De doorbloeding kan in meer detail zichtbaar worden gemaakt met een techniek die Laser Speckle Contrast Imaging (LSCI) heet. LSCI kan ook gebruikt worden om veranderingen in de doorbloeding van de nier tijdens machineperfusie direct in beeld te brengen.
In dit onderzoek wordt LSCI getest bij tien warme machineperfusies en tien levende donor niertransplantaties.

Vraag/Doelstellingen:
Onderzoeken of LSCI gebruikt kan worden om de kwaliteit van donornieren beter in kaart te brengen. Indien dit het geval is, kan LSCI in de toekomst gebruikt worden om warme nierperfusie te verbeteren. Hierdoor kunnen donornieren die eerder ongeschikt waren voor transplantatie nu wel getransplanteerd worden met als gevolg minder overleden patiƫnten op de wachtlijst.

Trefwoorden

Soort: Onderzoek met mensen, klinisch
Onderwerp: transplantatie, kwaliteit donornieren, Laser Speckle Contrast Imaging (LSCI), Ex-vivo Normothermic Machine Perfusion (NMP)