Voorkomen van terugval met een combinatietherapie van levamisol en prednison in kinderen met een eerste episode van idiopathisch nefrotisch syndroom (LEARNS)

Projectcode CP16.03 Projectleider dr. Antonia Bouts Projecttype Consortia Organisatie Ams. UMC Locatie Ams. - Emma KinderZH - Afd Kindernefrologie Startdatum 1-07-2017 Looptijd 60 maanden Status Lopend

Doel

Het ontwikkelen van een behandeling voor kinderen met idiopathisch nefrotisch syndroom (INS) die het risico kan verkleinen dat de ziekte na de eerste keer terugkomt. Daarnaast met behulp van biomarkers het risico op terugkomst van de ziekte, de prognose en de respons op behandeling voorspellen om behandeling te kunnen verbeteren. Tenslotte het ontrafelen van het ontstaan van INS om de ziekte in de toekomst nog beter te kunnen behandelen.

Samenvatting

Voorkomen van terugval met een combinatietherapie van levamisol en prednison in kinderen met een eerste episode van idiopathisch nefrotisch syndroom.

Onderzoeksgroep 1: Dr. A. Bouts, AMC (Amsterdam), Afdeling Kindernefrologie
Onderzoeksgroep 2: Dr. S. Florquin, AMC (Amsterdam), Afdeling Pathologie
Onderzoeksgroep 3: Dr. M. Schreuder, Radboudumc (Nijmegen), Amalia Kinderziekenhuis, Afdeling Kindernefrologie en dr. J. van Wijk, VUmc (Amsterdam), Afdeling Kindernefrologie

Het idiopathisch nefrotisch syndroom (INS) bij kinderen is een zeldzame aandoening van de nieren waarbij eiwit in de urine lekt. Dit leidt tot een verlaagd eiwitgehalte in het bloed en vochtophoping in de weefsels. In Nederland komen er jaarlijks ongeveer zestig nieuwe kinderen met INS bij. Bij de meeste kinderen leidt behandeling met prednison (een middel dat het afweersysteem onderdrukt) in eerste instantie tot genezing. Echter, bij ongeveer tachtig procent van de kinderen komt de ziekte terug, waarna zij opnieuw één of meer prednisonbehandelingen krijgen. Dit is belastend, omdat het middel vervelende bijwerkingen heeft.

Recent is een studie uitgevoerd met kinderen die steeds opnieuw INS ontwikkelen. Behandeling met een combinatie van de middelen levamisol en prednison zorgde ervoor dat de ziekte minder snel terugkwam. De LEARNS studie zal de hypothese toetsen dat het behandelen van kinderen die voor de eerste keer INS hebben ontwikkeld met een combinatie van levamisol en prednison het risico verkleint dat de ziekte terugkomt. De onderzoekers zullen alle Nederlandse en Belgische kinderen die voor de eerste keer INS ontwikkelen vragen om mee te doen aan het onderzoek. Het onderzoek zal zich, behalve op de klinische effectiviteit en eventuele bijwerkingen, ook richten op de effecten van de nieuwe therapie op de kwaliteit van leven en de wijze waarop kinderen in hun sociale omgeving (school, gezin) functioneren.

Het LEARNS consortium kan resulteren in een effectievere behandeling voor kinderen met INS en biomarkers op basis waarvan het mogelijk is om de behandeling beter op de individuele patiënt af te stemmen. Daarnaast kan de studie inzicht geven in het ontstaan van INS en het werkingsmechanisme van levamisol.

Vraagstelling:
1. Bepalen van het effect van een gecombineerde behandeling van levamisol en prednison op de terugkomst van het INS bij kinderen met een eerste episode van de ziekte (WP1). Gerandomiseerd, gecontroleerd onderzoek in Nederlandse en Belgische kinderen.
2. Meer inzicht bieden in de macro-economische effecten van een 2-jarige behandeling van kinderen met INS met levamisol en prednison (WP1).
3. Meer inzicht bieden in de kwaliteit van leven en de wijze waarop kinderen met INS in het algemeen in hun sociale omgeving (school, gezin) functioneren, ook gerelateerd aan terugkomst van de ziekte en aan behandeling met prednison en levamisol (WP2).
4. Onderzoeken van de farmacokinetiek (wat doet het lichaam met het medicijn) en farmacodynamiek (wat doet het medicijn met het lichaam) van levamisol en prednison (WP3).
5. Bepalen van de toepasbaarheid van het gebruik van speeksel voor de bepaling van levamisol- en prednisonspiegels in het bloed (WP3).
6. Opzetten van een Biobank met bloed- en urinemonsters op het moment van diagnose van de ziekte, voorafgaand aan het starten met medicatie, na het verdwijnen van de symptomen met prednison en\/of levamisol, en op het moment van terugkomst van de ziekte (WP1).
7. Analyseren van de kenmerken, functie en genen van afweercellen in het bloed (immunomics) op het moment van diagnose van de ziekte, na het verdwijnen van de symptomen (onder prednison en\/of levamisol) en eventueel op het moment van terugkomst van de ziekte (WP4).
8. Onderzoeken van de effecten van levamisol behandeling op verschillende typen niercellen (WP 5).
9. Onderzoeken van het effect van stoffen in het bloed van patiënten op verschillende typen nierfiltercellen (WP5).

Trefwoorden

Soort: Onderzoek met mensen; fundamenteel/toegepast, klinisch
Onderwerp: Idiopathisch nefrotisch syndroom, kinderen, levamisol, prednison